fredag 26. september 2008

Bakst med komplikasjoner

Noen husmor skal jeg ikke skryte på meg å være. Planlegging er heller ikke min sterkeste side. Dermed kan man altså i vårt hjem oppleve at mor feilberegner totalt og handler for mye slik at kjøleskapet plutselig er fullt av melk som går ut på dato. Og hva gjør man så?

Jo, man baker for å få brukt opp overskuddet. Denne gangen brød.

Etter årevis i husmoryrket er oppskrifter lagt på hylla og deig lages etter prinsippet "man-tager-hva-man-haver" og blander i "passe" mengder. med det selvfølgelige resultat at deigen av og til blir litt i største laget og man har valget mellom å steke i to omganger eller kaste rest-deig.

Jeg er for lat til flergangs-steking, og for gnien til å kaste. Altså kom jeg opp med den geniale idè å lage hvert brød bare bittelitt stort i den tro at det skulle gå bra.

Javisst,ja!

Men brødene smakte fortreffelig! :D

Og melkeoverskuddet holdt til en kjempediger bolledeig dagen etter........

8 kommentarer:

potentilla sa...

Hihi, jeg foreslår at du neste gang dropper formene og bare stapper inn deigen :-D

Anonym sa...

Neste gang bruker du langpanna og lager et stort brød.........

Anne-Marie sa...

Hihi. Du baker i hvert fall, jeg gjør absolutt ikke det. Jeg er imponert, tross alt.

Sist jeg bakte brød, trøstet de snille og omsorgsfulle guttene til mannen min meg da de pliktskyldig såiste en skive av de flate, harde leivene som kom ut av ovnen: "De er gode på smak, Anne-Marie". Det var ikke engang sant.

Anonym sa...

Har vært der ja, men er sikker på at de smakte fortreffelig. Trøsten er jo at vi prøver så godt vi kan, mere kan ingen forlange. Ei ex-svigerinne av meg brukte å steke hele langpanna i en smash og de brøa var kjempegod. Synd at jeg ikke fikk oppskrifta for jeg ser for meg at vi da må bruke en løsere deig.

Marit sa...

Jaja, intensjonen var jo god, Rita :) Jeg baker ikke brød, for det har aldri vært noen full klaff her. Så jeg holder meg til ferdigbakte brød fra butikken ;)

hildeG sa...

De brødene ser da helt fine ut? Og stekeovnen er i hvertfall mye renere og penere enn min :D

Anne på Moseplassen sa...

haha, godt å se igjenn de brøa der :D Genialt bilde!

akoen sa...

Synest brøa ser både fine og gode ut. Med unnatak sv det framme;)
Då eg bakte brød brukte eg heile langpanna. Då går det 4 brød i bredden. Pensle dei på sidene med fett og passe på att deigen ikkje er for laus så går det heilt fint.