onsdag 6. januar 2016

Tilbake i sadelen

Etter flere års frø-og-så-tørke har jeg gått til innkjøp av staudefrø.  Forledendag dumpet det en konvolutt fra Chris Chadwell ned i postkassa mi, proppfull av vill-innsamlede  frø fra Himalaya.


Dette kaller jeg smågodt for plantegale :D :D :D 



De første frøene ble lagt på eller i jord i går kveld, og har stått ett døgn og "trukket" inne.  I dag settes de ut i en isoporkasse med lokk for stratifisering.  Krysser fingre for god spiring :)

Sådd til nå:
Allium sp. (open location)
Bistorta sp
Delphinium sp (1)
Delphinium sp (2)
Delphinium sp (3)
Disporum cantoniense (rockery)
Fritillaria roylei
Incarvillea arguta
Inula sp
Iris hookeriana (rockery)
Ligularia sp (1)(woodland)
Ligularia sp (2)(woodland)
Lilium nanum
Meconopsis paniculata
Meconopsis sp
Meconopsis sp 14
Meconopsis sp 48
Meconopsis sp * (open location)
Meconopsis ?wallichii 12
Pterosephalus hookeri
Rheum sp
Rhodiola
Roscoea sp (woodland)
Thalictrum sp.

Sådd 24 av 70 pakker.

Noen av frøpakkene var merket med tall, som Mec sp 48.  Jeg vet ikke hva tallene betyr, og opplysningene som fulgte med ligger på en CD.  Jeg har ikke CD-rom.....men det får jeg vel lånt ett sted.  Tallene som står i parentes er mine egne, og angir bare at frøene kommer fra forskjellige frøposer - og formodentlig ikke gir like planter.

Enkelte frøposer var så velfylte at jeg sådde bare halvparten, mens i andre var det så få som fem frø.  Usikker på hva jeg skal gjøre med de pakkene jeg får endel frø til overs.  Jeg tviler på at jeg kommer til å så de sortene en gang til. Om jeg får bra spiring, så har jeg jo planter nok for å si det sånn.  Og spirer de ikke - ja, da gidder jeg ikke en omgang til....




2 kommentarer:

Bente Antonsen sa...

Så flott at "tørkeperioden" er over. Spennende med nye frø fra andre kanter av verden. I år sår jeg ingenting. Det var en dårlig tørkehøst og jeg fant ikke frø av den hvite primulaen. Vi graver opp en avlegger til våren. Lykke til med en ny hagesesong.

krepsemor sa...

Det må kalles gourmetfrø :) Gleder meg til å følge utviklingen! Så flott at du er i gang igjen!