torsdag 24. mars 2016

Litt tidlig ute?

Jeg har aldri pleid å så grønnsakfrø, det har vært enklere å kjøpe småplanter og plante i kjøkkenhagen.  Staudefrø er mer min "greie".  Men i fjor var det ett svare strev å FINNE planter.  På tre forskjellige plasser fant jeg omsider kålrotplanter, brokkoli, og kålplanter.  Blomkålplanter fant jeg ingen steder.  Så i år har jeg funnet ut at jeg skal så selv.......  Som sagt så gjort.

Men de spirte da altfor fort???  Tre dager og de ser sånn ut:


Dette er altså blomkål, brokkoli og rødbeter.  Sukkerertene har også spirt.  De ble satt på varmekablene på badet og spirte på ett blunk.  Nå står de på kjøkkenbenken i en svært så høvelig boks som fulgte med det forrige kjøleskapet vårt.  Pålegg har det aldri vært i dunken, men den har vært uovertruffen som innedrivhus for både stiklinger og frø oppigjennom årene:


Nå er det m.a.o. tid for prikling, og deretter under plantelys i vaskekjelleren hvor det er forholdsvis kjølig (kaldt....)

Er jeg altfor tidlig ute med disse?  De kan ikke plantes ut i kjøkkenhagen før i beg. av juni.  Burde jeg ha ventet til i april med å så?  Hvor varmt bør småplantene ha det?  Jeg er litt redd det blir i kjøligste laget i kjelleren - skjønt staudesmåplantene har trivdes veldig godt der.....

Til å ha drevet med frø og avling av småplanter i årevis er jeg utrolig grønn på det jeg prøver på i år.....

3 kommentarer:

Bente Antonsen sa...

Du er nokt tidlig ute. Kålplanter har ei oppalstid på ca 6 uker. Jeg sår kålfrø imånedskiftet april/mai.

Bente Antonsen sa...

Har sjekka såplan for Troms. Oppalstemperatur for kål er 15-22 grader. Oppalstemp bør ikke komme under 13 grader. Kanskje lurt å så på nytt i mai.? Blomkål harbare 4-5 ukers oppalstid. Lykke til.

Rita Hogefeld sa...

Var det jeg var redd for......jaja, man lærer så lenge man sår. Takk for info :)