søndag 19. juni 2016

Bedene gror seg til

Jeg har drevet og renovert bedene i hele hagen i fjor og fortsetter i år.  Mengden ugress har vært slik at det var enklere å spa opp plantene og så spavende bedene i sin helhet  enn å gjøre noe forsøk på å luke.  I år vokser det seg pent til der det var spadd opp i fjor og replantet.



Her er en del av det store gjerdebedet på nordsiden, om lag en fjerdedel av bedet.  Nyspadd og nyplantet.  Mye bar jord og gartneren veldig usikker på hvordan det kom til å bli.




Venstresiden av bildet over.  Frodige og flotte planter som dekker jorden godt.  Jeg ser på bildet at MINE planter får hjelp til jord-dekke av min gamle fiende kjerringrokk.


Høyresiden i det samme bedet.  Må si meg fornøyd med tilveksten.

Ambisjonen i fjor var å bli ferdig med å spavende og replante dette bedet.  Det klarte jeg ikke, har fremdeles en tredjedel ca igjen.  Mange planter ble spadd opp og rakk aldri å komme i jord igjen, disse har overvintret i potter og plastsekker.  Mange dødsfall der..... men overraskende mange har klart seg også.  Satse på å få det ferdig i år, kanskje?



Grusbedet på sørsiden var ett av de første bedene som ble endevendt.  Det ser også ut til å bli ett vellykket prosjekt.


Grusbedet sett fra andre enden.  Jeg lagde en liten del med heller på høykant.  Der er det foreløpig takløk og oxalis, og enda mye ledig plass.


Veggbedet på nordsiden sett fra avkjørselen.  Da vi hadde gravemaskin her for noen år siden, fikk jeg dem til å lage det til sånn at det går an å ha bed helt inntil veggen.  Bedet er i tre nivåer og jeg har prøvd å plante lave nederst, så mellomhøye og de skikkelig store plantene bakerst.  Nederste nivå har en del ledig plass, ser jeg :)


Veggbedet fra andre enden.  I armeringsnettet på veggen vokser noen klatrestauder - Clematis og klatrehjelm.  På denne tiden av sommeren ser det frodig og fint ut, seinere syns jeg det ser overgrodd ut - i alle fall syntes jeg det i fjor.  Men nå har jeg spadd bort noen av det store geraniene i bakkant så kanskje det blir litt mer "ryddig" i år?  Man kan jo håpe......


Ingen kommentarer: