fredag 23. desember 2016

Minnetre?

I vårt hus pyntes ikke etter siste mote, eller avstemte farger og fasonger, til jul.  Juletreet er intet unntak i så måte.  Jeg har altfor mange ting som betyr noe for meg som bare MÅ være der for at det skal være skikkelig jul.

 
Noe av det kjæreste jeg eier av julepynt, er det ungene har lagd.  Så vi har piperenser-edderkopp i juletreet, tovete julekuler, papir-engler, bomullsengler, filtnisser og treplater som guttungen har brent gode juleønsker i.  Disse tingene MÅ være på mitt juletre.

 

Julekula fra bestemors tid.  Nissene min mor strikket mens hun enda var i full vigør.  Istappene som jeg fikk i julegave fra ungene for 20 år siden den første julen vi var alene etter samlivsbrudd.  Ingen jul uten disse.

 

Jeg syns det er trivelig å kjøpe noe til juletreet når jeg er ute på reise.  Det har resultert i lekre håndmalte juletrekuler fra Praha, og en glass-støvel fra Sveits.

 

To julekrybber.  En bitteliten ur-søt i en valnøtt kjøpt i Sveits.  Og en av
 glass kjøpt i Venezia.




I år har vi - etter yngste englebarns ønske - lagd pepperkaker til juletreet.  Pyntet etter alle kunstens regler med melisglasur.  Det var riktig koselig å sitte og lage disse sammen med henne.

Til sammen blir disse tingene ett fargerikt, kaotisk, og overfylt juletre.  Som i mine øyne er det vakreste juletreet i verden.  Det står der og rommer ett liv av minner som for meg er uerstattelige, og som jeg for alt i verden ikke ville vært foruten.  Ha en fredfull jul, alle sammen

1 kommentar:

Villrose sa...

Jul er tradisjoner, også pynten! Noen gamle, noen nye.
God jul!