onsdag 22. oktober 2008

Er det noen sak da?


Dagen starta "bra". Vi var ute i god tid, sjetteklassingen satt på og vi svingte inn på parkeringsplassen foran skolen 20 minutter før det ringte inn. Og snudde og kjørte heim igjen for å hente svømmeutstyret til sjetteklassingen som vi hadde glemt. Så greide vi på den måten å komme fem minutter for seint.

Pangstart på lærerkarrieren!

Det viste seg at den pappaen som skulle være der sammen med meg i dag - han er av utdannelse lærer :D Tenk det, hedda.....er det da noen sak? Vi leste mappa med planen for dagen og hvilke rutiner klassen var vant til og lot det stå til. Jeg var på forhånd litt bekymret for hvordan det skulle gå når ei dame med tålmodighet som en piggtråd skulle håndtere en haug med seks-åringer.......det gikk bedre enn forventet for å si det sånn. Noen små sammenstøt med ett par jenter som drev og snek seg ut av klasserommet for å stå på gangen og sminke seg, (hvem lar seksåringen sin drasse sminkepungen med til skolen forresten?  Å hjelpe ned av ett tre en unge som satt fast, megle noen krangler og passe på at regler ble overholdt fylte dagen ganske godt opp.

Jeg er utslitt!

Det virkelig interessante med dagen var faktisk å møte ungene i en situasjon jeg aldri har sett dem i før. Jeg kjenner en del av dem fra før gjennom turn, fotball og veninnebesøk. Noen av dem var så helt anderledes enn jeg er vant til å oppleve dem at jeg nesten er litt "satt ut".

Interessant :)
Avslutninga på dagen var å følge de som bruker skolebuss til buss-stoppet. De skulle på tre forskjellige busser og to av jentene (det er alltid jentene av en eller annen grunn....)stilte seg så pent opp for å gå på samme buss. Helt til en guttunge fra femte-klasse spurte meg om de virkelig skulle reise sammen, for de pleide ellers å ta hver sin buss. HAH! De trodde altså at de skulle kunne dra på ett lite ettermiddagsbesøk hos den ene uten at foreldrene var informert eller hadde samtykket. De lurte meg glatt og jeg er den gutten evig takknemlig :)

Alt i alt en kjempemorsom og særdeles interessant og lærerik dag, som jeg absolutt ikke har det minste lyst til å gjenta.

4 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Morsomt å lese hvordan det gikk, Rita. Jeg skjønner godt at du ikke har lyst til å gjenta det. Jeg var lærervikar i fire måneder. Jeg synes det var kjempemorsomt, men var likevel utslitt og frustrert hver dag. De som klarer å være lærere i år etter år, og som beholder engasjement, entusiasme og interesse for hver enkelt av elevene burde forgylles. Om de finnes.

Men seksåringer med sminkepung på skolen, det skjønner jeg ikke. Får lyst til å si at det er det verste jeg har hørt, men jeg har i grunnen hørt mye.

ToneM sa...

Interessant og fornøyelig lesning.
I mine snart 40 år (!) som lærer, har jeg hatt første klasse bare en gang. Det var ganske slitsomt, ja. Men dagens førsteklassinger er nok atskillig mer fremmelige...

nefertiti sa...

Ups, jeg har akkurat fått meg jobb som lærerassistent.
...men jeg gleder meg nå uansett jeg, til å begynne :-)

Mario`s Verden sa...

Artig å lese Rita!
6 åringene er noen herlige mennesker hehe sier det slik jeg!