lørdag 21. mars 2009

Importen i hus og vinteren persisterer

Vinteren har ikke vett å gå sin vei. Snøskavlen ved inngangsdøra har vokst meg godt over hodet - riktignok med takrastillegg men dog.....

I dag har jeg spasert en tur med fresen. Deretter verandamåking. Blogger fra sørligere breddegrader med bilder og skryt vedrørende vår og krokus og vår-rydding og gudvethva blir knapt skumlest for tiden. Her må man sortere knallhardt hvilken informasjon man har psyke til å motta.



Og andres vårlige aktiviteter har altså liten interesse for tiden da det medfører en lite kledelig spygrønn hudfarge. Nei, takke meg til potentillas tinesnø!

I kjelleren er 2.etasje plantehylle tatt i bruk. Til tross for null staudedriving innendørs ser det ut til at plassmangelen kommer til å bli prekær også denne våren. Gammel vane vond å vende. Men denne våren er det altså mest ett-åringer da. Med særdeles lite erfaring på området ligger jeg an til mye læring i sommer - hva sommerblomster angår :)


Nytt av uken er ankomst av Hepatica:

Hepatica transsylvanica 'Supernova'

Hepatica t. 'Harvington beauty'

Hepatica t. 'Eisvogel'

Hepatica t. 'Karpatenkrone'

Hepatica nobilis 'Himbeereis'
I tillegg kom en bunke med småplanter som bonus :)
To av plantene blomstret ved ankomst, og en har bristeferdige knopper :D
Julaften og bursdag og allslagsdag på en gang :D

5 kommentarer:

potentilla sa...

No ramle de ne så mye tinesny at æ ser ikje naboen. Vet fårøvri ikje om de e tilfeldi, men ordbekreftelsn på den her kommentaren e smerte....

Tove sa...

Så flotte hepatica :-) Dette blir stas. Håper snøen forsvinner fortere enn svint hos deg. Her har vi heldigvis masse plussgrader, så det smelter litt hver dag.

Unknown sa...

Oj. Skjønner at jeg har gått glipp av mye når det gjelder Hepatica ja. Tror ikke jeg har en eneste en jeg!

Miamaria sa...

Her e det også kommet et lass av sorten. :( Da vi kom heim for en knapp time siden var det nesten nedi ti minus... Her går det baklengs med andre ord!!!

Anonym sa...

'Karpatenkrone' og 'Himbereeis' hadde jeg (i blomst) her et par dager, til de ble hentet av en dame fra Hadeland. ;-)
Begge var flotte, men spesielt likte jeg 'Karpatenkrone'! Vakker blomst!