mandag 1. mars 2010

Oooooops - did it again....

Noen mennesker er mer tungnemme enn andre og trenger lengre tid med prøving og feiling før de lærer.  Undertegnede hører helt klart til gruppen "noen"...........

Saken er at jeg jo har sådd - igjen.  Frø som skal ut i kulda.  Så glemte jeg selvfølgelig hele sådden der den stod og skulle trekke ett par dager - igjen.  Og dermed spirte det inne - igjen.  Dette er altså nyspirt Meconopsis dhwojii, som nå befinner seg i kjelleren under plantelys - der jeg egentlig skulle ha sommerblomster om ei stund. At det går an å være så sløv!!!!

Ute holder vinteren stand så det holder.  Temperaturen har ligget stabilt på -10 - - 20 grader i over en måned og befolkningen i nærmiljøet er møkklei av å fryse. Selv om vannledningene holder, er det mange som opplever at selve brønnen som de får vann fra bunnfryser.  Det er skyfritt og sol men likevel er det absolutt innevær og ski og akebrett får stå ubrukt.  Alt er bunnfrosset og vi har to meter tele som skal tine opp før det blir vår i området.  Det skal bli interessant å se hva som overlever av planter.  Særlig Hepatica japonica som greide forrige vinter helt fint er jeg temmelig sikker på takker for seg nå :(  En ting er i alle fall sikkert; det tar tid å tine opp bakken når tela er så dyp - og det betyr sannsynligvis en sein vår i området.

2 kommentarer:

Marit sa...

Fort gjort å glemme seg bort i såtåken, ja ;) Meconopsis er flotte planter. Bare så synd de ikke trives så godt her i sør. Du får trøste deg med at noen planter trives bedre hos deg enn andre steder. Fryktelig mye vinter her også. Jeg blir deppa av hele vinteren. Nå har jeg sådd så mye at det er fullt allerede, og jeg har mere på gang i ørten frøposer. Men det er moro også da. Lykke til med småspirene! :)

Miamaria sa...

He he he. Vet ikke helt hvorfor jeg klikka meg inn her i det hele tatt, jeg skjønte jo alt av overskriften. Den læringskurven din må være temmelig flat på det området der, hi hi hi.

Hilsen ei som ikke tør å la det trekke før de settes ut... (Ellers skjer nok det samme...)