mandag 24. august 2015

Finner igjen glemte skatter

Gravingen på nordsiden går sin gang, det går sakte men sikkert framover.  Nå er jeg over halv-veis med stor-bedet.  Innimellom tar jeg meg tid til å beundre det som vokser og gror i hagen.




Jeg flyttet denne Astrantiaen i dag fordi den var blitt for stor.  Den er halvannen meter høy og la seg framover de som var plantet foran.


Bak den fant jeg denne klatreren, som har vært fullstendig skjult og har levd ett særdeles tilbaketrukket liv i skyggen av Astrantiaen.  Jeg visste ikke at jeg hadde den engang.  Det ser ut som en lys gul klatrehjelm.  Finnes det?  Eller er det noe annet jeg har stående der?  Lapp manglet selvfølgelig..... En ting er sikkert, den må være rimelig hardfør for å ha greid seg inneklemt ved veggen fullstendig i skygge og med dårlig plass.

Jeg fant også en liten puslete Clematis ved siden av  denne klatreren.  Lapp borte, men jeg husker at jeg sådde og plantet den.  Hvis jeg nå bare kunne husket NAVNET også.....



Her er en gammel kjenning, Clematis fusca.  Jeg har sådd den selv, av frø fra Gardens North.  Den har stått ved nordveggen i noen år nå, og bli langsomt større og frodigere år for år.


Så fant jeg noe merkelig i grusbedet. Lewisia med forskjelligfargede blomster.  Først trodde jeg det var to planter som stod sammen, men det er det ikke.  Den kommer med to forskjellige farger på samme stilk.  Det har jeg ikke sett før.  Fiiiiin :)


3 kommentarer:

Villrose sa...

Den hvite klatrehjelmen - kan det være fra et frø du har byttet med meg?
Skal vi se, husker heller ikke navnet i farta, men har det nok et sted... Min blomstrer akkurat nå. En virkelig skatt :)

Rita Hogefeld sa...

Den kan godt komme fra deg, ja. Men jeg husker altså ikke. Nydelig er den uansett. Hadde vært kjekt med navn ja 😊

Villrose sa...

Tror det kan være en Aconitum - albo-violaceum v. albiflorum. Kommer fra fjellene i Kina eller Sør-Korea. Minner om en flokk med svaner :)
Jeg har bare høstet frø av den én gang, og mener jeg sendte til deg og gav bort til Blomstervenners Klubb. Veldig artig hvis det er de som har spirt :)