søndag 10. april 2016

Geriljahagingen fortsetter

I fjor satte vi igang ett prosjekt  på jobb - vi ville gjøre det litt triveligere utenfor den omsorgsboligen jeg jobber i.  Flere av de ansatte bidro med planter og arbeidsinnsats, og vi fikk ryddet flere mindre områder i skråningen, og plantet litt.

I egen hage er det enda en halvmeter snø.  Men på jobb - der er det bart nå.  Og den skråningen vi begynte å rydde og plante i fjor har langt igjen før den blir som jeg ønsker.  Den er full av ild-tuer og vier-spirer og småbusker.

Der har jeg startet på årets innsats i dag, da vi hadde ett par rolige timer på jobb.




Her er det området jeg har startet på i dag.  Det er lagd to bed som er kantet med stein.  Mellom disse har jeg begynt å rydde.  Dratt opp sikkert en halv million vier-planter og en haug med gresstuer.  Jeg kom halv-veis til toppen før en haglbyge jagde meg innendørs.

I de bedene som ble etablert i fjor, ser det ut som det meste har overlevd vinteren.  Det spirer og gror allerede:



Blåveisen står med blomsterknoppene klar i jordskorpa.  Litt varmt vær nå, så blir det blomstring :D


Jeg tror dette er en Primula marginata hybrid, som står med knopper.


Og aurikkelen, som står i samme bed som de to andre.  I tillegg står det noen akeleier der.  Lewisiaene og sildrene ser også ut til å ha greid seg fint.  I det hele ser det ut som alt har greid seg mye bedre enn jeg fryktet.  Det er ganske skrinn jord, og så mye stein at det er nesten umulig å grave i jorden.  Kanskje jorden ikke er så dårlig likevel?

Det trengs maaaange planter  for å fylle den store skråningen.  Bidrag mottas også i år med takk :)

Ingen kommentarer: