lørdag 30. januar 2021

Klima-nerver i emning

Denne vinteren ser ut til å bli temmelig snø-løs.  Det har kommet kanskje fem cm snø, for ei stund siden.  Etter det har vind/sandstorm og kulde gjort den tynne snøhinna til ei hvit tynn is-hinne.  Det er hardt, blankt og såpeglatt!  Her er en sildre med is-hjelm, og de små haugene bak er planter som er dekket av is.

Og telen blir antakelig dypere og dypere.

Det gjør meg nervøs.  For mange år siden - i 2010 - hadde vi en lignende vinter med langvarig barfrost og nesten ikke snø.  Den sommeren hadde jeg tele i jorda på nordsiden av huset til midten av juli måned.  Og jeg mistet nesten alle plantene.  Det var til å gråte av.

Den gangen lagde jeg en savnetliste ut fra hva jeg kunne huske å eie av planter.  Jeg lagde til og med et blogginnlegg om det; Listen ble ganske lang,  til tross for at den kun inneholdt det jeg kunne HUSKE av planter.  Jeg er stygt redd for at tilstanden til våren blir noe lignende.......og panikken har begynt å melde seg for hva jeg finner i bedene når telen går til sommeren.  Vintre som den vi har nå er en katastrofe for hageplanter.

Godt jeg har sådd en del da.  Kan hende jeg får bruk for alt som spirer 👍👍👍

Ingen kommentarer: