lørdag 4. mai 2024

Begrensningens kunst - en mangelvare

 Nysådden etter strømbrudds-katastrofen spirte godt.  I tillegg ble det ervervet en del stiklinger fra andre som toppet sine planter.  Det ble ganske fullt når alt ble priklet ut og skulle ha hylleplass med både lys og varme.  

At gartneren ikke kan få seg til å kaste levende planter, men må ta vare på alt med aktivt klorofyll, gjør at jeg nå sitter med veldig mange av hver sort.  Jeg mener - hvem trenger egentlig tredve lilla hengelobelia, like mange hvite, tyve rosa hengelobelia,  og en liten flokk rosa kantlobelia?  Og i tillegg 7-8 sorter prydgress - et tyvetalls av hver?  Og sikkert førti petunia av forskjellige sorter.




Skroget til overvintringsteltet har fått stå - da kan jeg bruke hyllene som er integrert til å sette plantebrett på.  Langs bakveggen står det hyller i fire etasjer,  og så har jeg satt hyller langs midtlinja og langs den andre veggen.  Det meste begynner å bli fylt opp nå.    For å hente inn litt ekstra plass, har jeg plantet en del i ampler som henger under taket.  De skygger litt for lyset ovenfra, men ikke mer enn at det går greit.



Opphenget til amplene er enkelt; kosteskaft fra Biltema som er lagt oppå taksperrene.  Amplene som henger lavest er plassert over hyller, og de som har kortest oppheng over der jeg beveger meg.  Da kan jeg gå rundt der inne uten å måtte bøye meg unna amplene eller skalle hodet.  Noen ganger er det greit å være småfolk.....

Foruten sommerblomster og prydgress er det purre, kepaløk, rødløk, sellerirot, broccoli, blomkål, PakChoi, Kinakål og diverse annet til kjøkkenhagen som fyller hyllene.  I tillegg har jeg latt meg friste til å ta inn staudefrøene som ble vintersådd.  De har også begynt å spire og noen av dem er priklet.  Staudene prikler jeg 20-25 av hver sort.  Problemet med å kaste løses fortløpende med å legge overskudds-prikleplantene ut på siden til det lokale hagelaget som gi-bort-planter.  Det er alltid noen som tar imot gratis planter - og jeg slipper å kaste.

Jeg vet jeg kommer til å angre litt når alt skal herdes - det er mye å bære ut og inn!  

Ingen kommentarer: