Å importere planter i Norge er VIRKELIG en tålmodighetsprøve. Mattilsyn og postens fortollingsrutiner kan ta knekken på selv den mest ihuga importør. Resultatet blir dessverre - noe jeg har erfart ved et par anledninger tidligere - at plantene dauer på grunn av deres sendrektighet og totale mangel på serviceinnstilling.
Jeg forstår så godt Jürgen Peters som for noen år siden meddelte meg i en e-post at han vurderte å slutte å sende planter til Norge på grunn av mye tap i fortollings-kø.
Så; altså. Plantene ble sendt fra Japan 30. januar, og ankom Norge 3. februar. Så starta moroa.
5. februar stod det på postens app at det manglet dokumenter og at mottaker ble kontaktet. Det ble jeg ikke, men dagen ettere stod det at pakken var under importbehandling. Så da tenkte jeg at de hadde greid å finne de dokumentene som er tapet på UTSIDEN av pakken. Har friskt i minne forrige gang jeg importerte, og hadde en større diskusjon på tlf med en av de ansatte der, som endte med at han tilslutt fant det......og måtte innrømme at feilen lå hos dem.....
Ei uke seinere kom det en konvolutt i postkassa, der det stod at de manglet sunnhets-sertifikatet og også ville ha fakturaen. Dette sender de med SNAIL-MAIL - som virkelig lever opp til navnet. Nuvel - jeg lastet opp de etterspurte dokumentene på toll-siden, og så på post-appen at de ble registrert der samme dag.
Så skjedde det ikke noe mer. Før jeg fikk en PURRING pr. e-post, der frigivelse fra mattilsynet ble etterlyst. De purrer altså på noe de ikke har bedt meg om i utgangspunktet. Det var også oppgitt en e-post-adresse jeg skulle sende dette til.
Jeg ringte mattilsynet, som hevdet at de hadde sendt dette fire dager tidligere, og at det blir gjort automatisk. Og de lovet å sjekke det opp. Hvilket de ikke gjorde.
Så jeg logget inn på mattilsynet, fant frigivelsesdokumentet, lagret det på egen maskin, og sendte det både til de adressen oppgitt i e-posten, og i et svar på e-posten jeg hadde fått. Tre dager seinere var det fremdeles ikke registrert mottatt. Så - da fant jeg ut at jeg skulle gjøre det på den måten som for meg høres mest riktig ut - jeg logget meg inn på post-toll-siden og lastet det opp der. Og nå kunne jeg se på post-appen at dokumentet ble registrert mottatt.
For sikkerhets skyld ringte jeg så til posten-toll for å sjekke om det var mer som manglet. De påstod at de hadde purret mat-tilsynet flere ganger for å få det frigivelsesdokumentet som var etterspurt. Når jeg sa at mattilsynet hevdet å ha sendt det svarte vedkommende at "da lyver mattilsynet til deg"! Hvorpå jeg svarte at hvem som lyver vet jeg ikke, men jeg er den som sitter her med begge beina i dritt og venter på planter som sannsynligvis dauer på grunn av seindrektighet i deres systemer. Det hjelper lite med sympati pr. tlf når ingenting annet fungerer.
Til tross for at alle dokumenter var på plass og i orden, lot de pakken ligge enda tre dager på lager før de sendte den videre.
Nå har det gått fire uker siden plantene ble sendt fra avsender, og i dag ser jeg på post-appen at den endelig er på vei hit. Og jeg forbereder meg mentalt på en haug med døde planter..........
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar