Den tidlige våren fortsetter. Vi har startet arbeidet med å rake plen og rydde, noe vi sjelden kan gjøre til 17.mai. Det tror jeg ikke har skjedd mer enn et par ganger i den tiden jeg har hatt hage. Her ligger sneen normalt til slutten av mai. Paviljongen er satt opp og utemøblene tatt ut.
 |
Androsace carnea ssp Brigantiaca
|
Jeg har sjekket 21-dagers-varselet på yr og sett at temperaturene skal være gode resten av måneden, og besluttet at det er tid for herding av drivhusboerne. Foreløpig er det kun de som i utgangspunktet tåler lave temperaturer som f.eks. stauder, busker som er ment å leve livet ute som voksne, blodbeger og fuchsia. De litt mer sarte plantene venter jeg med. Ideen er at de mest hardføre skal være ferdig herdet før resten skal i herdemodus. Da blir det færre brett å bære ut og inn hver dag.....Det spirer og gror i bedene og noen hardhauser har startet blomstringen allerede.
Primula denticulata - kuleprimula. Blomstrer normalt i måneds-skiftet mai-juni.
Androsace hedreanthea - ny hos meg. Sådd for to år siden, plantet ut i bed sist sommer. Ser ut som den takler vinter på Senja helt fint.
Blåveisen - Hepatica nobilis - er alltid blant de første. Og gjensynet er like hjertelig hver vår.
Valmuesøstrene - her Meconopsis Lingholm - med sine pelsbelagte blader. Nesten finere enn når de har blitt store og blomstrer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar