mandag 11. mai 2026

Det våres i nord

Den tidlige våren fortsetter.  Vi har startet arbeidet med å rake plen og rydde, noe vi sjelden kan gjøre til 17.mai.  Det tror jeg ikke har skjedd mer enn et par ganger i den tiden jeg har hatt hage.  Her ligger sneen normalt til slutten av mai.  Paviljongen er satt opp og utemøblene tatt ut.  

Androsace carnea ssp Brigantiaca
Jeg har sjekket 21-dagers-varselet på yr og sett at temperaturene skal være gode resten av måneden, og besluttet at det er tid for herding av drivhusboerne.  Foreløpig er det kun de som i utgangspunktet tåler lave temperaturer som f.eks. stauder, busker som er ment å leve livet ute som voksne, blodbeger og fuchsia.  De litt mer sarte plantene venter jeg med.  Ideen er at de mest hardføre skal være ferdig herdet før resten skal i herdemodus.  Da blir det færre brett å bære ut og inn hver dag.....
Det spirer og gror i bedene og noen hardhauser har startet blomstringen allerede.

Primula denticulata - kuleprimula.  Blomstrer normalt i måneds-skiftet mai-juni.



Androsace hedreanthea - ny hos meg.  Sådd for to år siden, plantet ut i bed sist sommer.  Ser ut som den takler vinter på Senja helt fint.

Blåveisen - Hepatica nobilis - er alltid blant de første.  Og gjensynet er like hjertelig hver vår.


Valmuesøstrene - her Meconopsis Lingholm - med sine pelsbelagte blader.  Nesten finere enn når de har blitt store og blomstrer.

Ingen kommentarer: