onsdag 1. juli 2009

Tilbake til normalen

Altså kjølig vær, nå også med regn.......Men det er meldt bedre vær fra i morgen. Og her var knusktørt så det kunne gjerne regnet mer når det først skulle være. Både gress og planter har trengt regn ei stund nå.

Fotografiene er også tilbake til normalen. Av en eller annen grunn liker jeg bedre å se på bilder av enkeltplanter enn av hele bed eller områder av hagen. Gårsdagens seanse var en "oppvåkning" for å si det sånn. Jeg ble kraftig påmint alle de jobbene som skulle vært gjort forlengst. Sikkert nyttig....

Til venstre her ses Townsendia leptotes 'Jeanie' som jeg sådde i fjor og har blomst på for første gang i år. Den står i veisebedet ved basseng-gjerdet i kompostjord og halvskygge. Der ser den ut til å trives godt. Jeg har plantet samme sort på nordsiden, de har ikke fått knopper engang. Jeg ble inspirert til å så denne da jeg så en Townsendia i hagen til Randi M. og syntes den var så nydelig. Og nå har jeg den selv :)

Til høyre her er Aquilegia scopulorum, kjøpt hos Magnar på Hålogalandstreffet i fjor. Den står i grusbedet på sørsiden og blomstrer også for første gang her hos meg. Det ligger flere knopper på vent på denne. Jeg håper den er frø-ekte, for jeg har til hensikt å sanke frø og så til vinteren :)

Til sist har vi Oxalis enneaphylla. Denne er jeg ikke sikker på hvor kommer fra. Den står også i grusbedet. Nå lurer jeg på; Kan Oxalis frøformeres? Vil det ha noen hensikt å lete etter frø til høsten? I så fall, hvor lang tid fra sådd til blomstring? Mange spørsmål......får google litt tenker jeg.

Hagearbeide? HØH! I går var det nydelig sommervær her. Ettermiddagen gikk til å være badevakt mens ungene badet. På kveldingen da jeg hadde lyst til å være ute var det så innigranskauen mye knott at jeg gav opp og gikk inn etter få minutter. Fysj!!! Plenklipperen står framme klar til bruk. Halve plenmassen ble klippet forleden dag og der står nå klipperen og venter på at jeg skal fortsette........

1 kommentar:

Villrose sa...

Nærbilder - gir jo en slags kaoskontroll. Og ikke minst utsnitt med farger og sånn som passer sammen.

"Det blir jo for meget for en stakkar" å ha ALT på stell på en gang (i alle fall for denne stakkaren). Nyydelige såpotter, jordsøl- og sekker, malplasserte steiner, ugress-samlinger må det bare være i en levende hage, hvis man skal overleve i den ;-)