fredag 28. august 2009

Det våres

I alle fall tror blåveisen det er vår. Den har knopper :D Bilde kommer når det springer ut. Flere tidligblomstrende Primulaer er også i full gang med gjenblomstring og en kubjelle har nettopp blomstret av så det er rent ut gøy å gå hagerunder for tiden.

Perezia recurvata er blomstret av nå, men den var nydelig da den blomstret. Og så er jeg veldig fornøyd med at den overlevde elg-tråkkingen i vinter. Nå har jeg den på to plasser i hagen :)


Jeg har funnet den årlige høst-inspirasjonen og har gått i gang på nordsiden. Planer er endret - igjen. Nå skal det ikke hellelegges mellom bedene lengre. I stedet blir det lagt steinkant langs bedene som plenklipperen kan kjøre på, og så blir det gress. Subbus til å legge steinene i er skaffet, og duk til å legge under subbusen. Jeg har gravd grøft langs alle bedkanter så nå er det klart til steinlegging der :D


Sneglene har våknet til liv så det holder. Daglige runder med saksegiljotinen klar gir ett hundretalls grå og brune sleipinger banesår på hver runde. Her halshugges med saks uten nøling og etterhvert med en nesten pervers glede. Burde jeg skamme meg for å være så drapslysten? Vel, jeg skammer meg ikke. Det fins planter nok som bærer tydelig preg av at det bor snegler i området og som gir mer enn godt nok alibi for drepingen.
Frø-sanking tar også en del tid nå i disse dager. Nå begynner det å bli en del sorter frø som ligger til tørk. Noe har jeg fått renset men det er myyyyye igjen. Og myyyyye frø ute som enda ikke er høstemodent.

Ingen kommentarer: