søndag 23. august 2009

På bærtur

Åtte liter blåbær ble det på tre timer. Siden jeg avskyr å rense bær, plukker jeg for hånd - og helt rent. Men åtte liter holder for vinteren hos oss vanligvis :)

Thalictrum rochebrunianum blomstrer nå hos meg. Denne har jeg sådd selv for noen år siden. Planten står i bedet langs avkjørselen der det er jevnt fuktig og vandrende skygge. Det ser ut som den trives der for den kommer trofast igjen hvert år. Den er høyere enn meg og blomstene nærmest svever over resten av bedet som en lilla sky. Lekkert :D

Det eneste jeg ikke liker med denne her er at den ikke blir større ettersom årene går. Det ser ut som den ikke er i stand til å øke i størrelse, og heller ikke kan deles. Derfor må jeg nok så litt så jeg får flere som kan stå sammen. Den ene jeg har nå blir for spinkel syns jeg.




I går tabbet jeg meg ut da jeg sanka inn frø. Hadde klippet frøkapsler av Mec. prattii og lagt i en konvolutt. Lengre bort i bedet stod en koloni til av samme plante, og jeg bort der og klippet frøkapsler og putta i samme konvolutt. Jeg bruker konvolutter som vi har fått bankutskrifter og sånt i til å tørke frøkapsler i - de har passe størrelse for de fleste av plantene jeg sanker frø av :)

Så kikka jeg på bladene.......det var såvisst ikke prattii den siste kolonien jeg klippet frø av. Det var aculeata! Så nå har jeg en konvolutt med frømix. Nå har jo prattii og aculeata såpass forskjellige blader at det ikke burde by på problemer for dem som evt. skulle ha lyst på begge sorter. Men disse frøene var altså i utgangspunktet tiltenkt frøbytte.......

Bruke øynene bedre kanskje? Evt. begynne å bruke de brillene som ligger i håndveska?

3 kommentarer:

Miamaria sa...

Tror kanskje du burde ta i bruk de brillene ja, jeg synes du stilte deg selv samme spørsmålet her om dagen også nemlig. ;)

Tror ikke du skal slite med å få avsetning på en slik frøkombinasjon. Neida, neida.

primula sa...

Nydelig frøstjerne! Har også sådd den en eller annen gang, men foreløpig har jeg ikke hatt blomster. Men jeg har en Thalictrum
aquilegifolium som knakk helt nede ved rota i vinden i fjor. Behandlet avbrekket som en stikling, og den fikk røtter og er i gang med vekst. Hovedplanten har blomstret i sommer også, så den tok ikke skade av uhellet. Kanskje det går an å formere din plante på samme måte? Litt mer kontrollert....:-)

Margrethes hus og hage sa...

For en vakker frøstjerne! Et syn vil jeg tro! Skjønner godt du vil ha flere :)