mandag 28. desember 2009

Gentiana cashmeriana


Denne har jeg hatt i hagen i en del år nå.  Den har flyttet litt rundt ettersom jeg har gravd opp bed og ommøblert i hagen.  De siste to somrene har den stått på nordsiden av huset i opphøyd bed hvor den får sol på morgenen og tidlig formiddag, og seint på kvelden.  Jorden er leirholdig sandjord som jeg har blandet ganske mye kompost i.  Den ser ut til å trives bra og har økt godt i størrelse.  Jeg er ikke sikker på hvor min plante kommer fra, men har en mistanke om at jeg har skaffa meg den fra Magnar Aspaker.

Jeg leste ett sted at G. cashmeriana er mye utsatt for feilmerking.  Jeg har prøvd å søke på google etter bilder for å sammenligne med min plante, men det er lite bilder å finne.  Da satser jeg på at min er korrekt merket og at det er rett plante jeg har lært meg en del om ;)

Gentiana cashmeriana er også kjent som G. cashemirica, og kalles på norsk Kasjmir-søte.  Planten kommer fra Himalaya, nordlige Pakistan og nord-vestlige India.  Den trives i sol til halvskygge, i sandblandet jord med jevn fuktighet, og gjerne lett sur jord.  Er noen steder oppgitt å bli 30-45cm høy, andre steder 15cm.  Min plante har aldri strukket seg høyere i været enn ca. 20 cm.  På nett finner jeg denne søten oppgitt til USDA Zone 6-8, men den har ikke hatt noen problemer med overvintring her i Midt-Troms hvor den har greid både barfrost og vinterfukt uten å kny.  Det er blant de siste i blomst her hos meg, i slutten av august – september, og er sammen med andre Gentiana ett lite lyspunkt i hagen på en tid av året da det meste visner ned og dør.  Planten er generelt ganske sympatisk å ha i hagen, den krever lite stell og blomstrer rikere og øker i størrelse år for år uten at jeg gjør noe spesielt for det.

Kasjmir-søten kan formeres med frø, eller deles.  Jeg har aldri prøvd å sanke frø av min plante og har heller ikke funnet frøplanter rundt den. Det er mulig den ikke når å produsere modne frø før vinteren setter inn siden den gjerne blomstrer når den første snøen faller her hos meg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fine saker. Jeg tror ikke vinterfukt har så mye å si så lenge det er under snødekke. Visstnok er kun 40 cm snø nok til at det vil være 0 grader ved bakken... Noe å tenke på her vi sliter med barfrost og gjerne ned i både -5 og -10 før vi får snø.

Sigrid sa...

...og der dukket det jammen opp et flott portrett til :-) Jeg tar sjansen og snapper det straks til hagegal.info :-)

Rita Hogefeld sa...

Det er helt i orden det, Sigrid :)

Jeg driver jo og googler disse plantene for å lære meg litt om dem, og så må jeg notere det jeg finner så det ikke går i glemmeboken. Da blir det til slike portretter, og det er jo fint om det jeg lærer også er til nytte eller glede for andre :)