søndag 8. august 2010

Prikler både fra frøpotter og fra bed

Her prikles for tiden.  Det er mange av siste vinters frøpotter som har begynt å spire nå på seinsommeren.  Det samme har en del selvsådde småttinger i bedene.  Noe lukes bort, men mange tar jeg vare på.  Det er direkte smertefullt å kaste frøplanter......I dag har jeg satt i små potter frøplanter av tre stykker jeg mista i vinter.  Godt de rakk å frø seg før de kreperte :D  Det er en blå valmuesøster, Luzula nivea og en hvit Corydalis med ett sært navn som jeg kjøpte hos Magnar.  Lappen er selvfølgelig hinsides forlengst......

Pottene med småplanter har jeg stående i en karm på vestsiden av huset.  Nå er karmen full.....


De 70 pottene jeg prikla i dag, står foreløpig i plantebrett ute.  Må jeg bygge en karm til?  Det står flere potter med nyspirte ute.  Men om jeg tør å prikle dem nå vet jeg ikke.  Det begynner å bli seint i sesongen, så da lurer jeg på om de kanskje har det bedre i såpotta?

Det er litt gøy i hagen nå, for nå har jeg førstegangsblomstring på flere sorter jeg har sådd selv :)

Edraianthus graminifolius.  Sådd for to år siden og plantet ut i fjor.  Har akkurat startet blomstringen.  Blomsten er skarpere blå enn det kommer fram på bildet her.

Gentiana purpurea.  Denne har brukt tre år på å nå blomstervillig størrelse.

Luzula nivea.  Jeg hadde sju planter i fjor.  I år var det bare denne igjen.  Men jeg har funnet hundrevis av frøplanter i et av bedene de andre stod i :)  I dette bedet har den ikke selvsådd....

Primula polyanthus 'Amethyst cowichan'.  En av dem jeg sådde i høst og har hatt stående inne i vinter.  
Herlig mørk farge på blomsten :)

Til slutt, en stor glede for meg; en overlever til.  Denne oppdaga jeg for noen få dager siden.  Tenk, den hadde jeg faktisk gitt opp, og avskrevet:
Anemonella thalictroides 'Cameo'.  Kommer nok ikke til å blomstre denne sommeren, nei....

6 kommentarer:

Trine sa...

Ja, det å kaste frøplanter er ikke lett, men jeg skal tilstå at når det har spirt "tusenvis" av akeleier i ei såpotte, klarer selv jeg å la noen av spirene gå i "edelkomposten" ;-)

Red Hobbitt sa...

Nå inspirerte du meg. Jeg hiver på meg lompen og rekker og prikle noen potter før trening om en time.
Blir nok ikke like mange som dine, du har jo gjort en kjempejobb.

Tove sa...

Oj sann så masse priklepotter :-) Ser ut som du må ha en ny karm, tjihii.

Vivishagerom sa...

70 priklepotter!!!! Herre min hatt, som du har jobba.

potentilla sa...

Gudbedre...
Luzula nivea har jeg plutselig en pallekarm full av....

Anne (Moseplassen) sa...

å, det er så artig når det en sår blomstrer etter lang venting :D
Men herligheten for en pottemengde du har!

Gentianaen var gørrlekker forresten :)