søndag 17. oktober 2010

Sesongens første vinterbilder

Snøen som kom ble jammen liggende lenge.  Vanligvis forsvinner den første snøen i løpet av ett par dager. I dag var jeg ute og grov meg gjennom snøen for å få plantet noen Crocusløker som lå gjenglemt i kjøleskapet.  De ble satt ned på nordsiden, som er det eneste området på eiendommen som er egnet til å plante noesomhelst på for tiden.    Heldigvis er det ikke tele i jorda enda.  Det var likevel temmelig kjølig for småfingrene å drive å plante i dag.

Jentungen slapp kameraet mitt i gulvet, så da jeg skulle ut å fotografere, måtte jeg ty til det vanntette som tar elendige bilder i luft......

Allium cyanem

 Primula Polyanthus 'Paris 90'
Aurikkel som prøver å remontere ;)

Gentiana.  Desverre greier ikke kameraet å gjengi fargene korrekt.

Den eneste Hostaen som ikke har grøtblader nå

Det blir dårlig frø-høst i år

De fleste frøstandene rekker ikke å bli modne.  Som denne Mec. Prattii.

Til tross for at jeg har stilt opp ISO på kameraet og enda gjort bildene lysere og lagt på mer kontrast, syns jeg bildene jeg har tatt i dag er både for mørke og for kornete.  Må få meg nytt kamera!  Fort!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det er snøen som lurer kameraet. Det måler sikkert lys i et større område. Dersom det er mulig bør du sette det på punkt-lysmåling slik at motivet bestemmer eksponeringen, ikke bakgrunnen.

Ser forøvrig kjølig ut. Brr.

Miamaria sa...

Men i hælv****, ligger det sny i hagen hos dokker ennu? Her var det bare et blaff, takk og pris. (Foreløpig, jeg regner da med at det kommer mer etterhvert.) Samme modningsproblem her, lite frø innsamlet hos meg i år. (Ikke bare derfor da, men det også.)

Tove sa...

Det der er ikke snilt. Du er den siste som får fram hagen fra snøhaugen og nå er du omtrent den første som får den dekket igjen. Makan til overgartneri. Blir vel vår igjen en gang. Du får ihvertfall ikke barfrost. trøsteklem.

Rita Hogefeld sa...

Nå har snøen regna bort. Og nå er det meldt kaldere vær, så nå blir det vel barfrost......jaja, plantene er robuste får vi tro....