fredag 24. mai 2013

Og så kom sommeren



Som det ofte er her i nord, vi fosser direkte fra seinvinter til høysommer. Våren varer i høyden noen timer. I løpet av den siste uken har bedene tint helt fram, de første plantene har kommet i blomst, skogen har blitt grønn og alle musas herjinger har blitt avslørt.




Primula calderiana er like vakker som alltid, og er en av de tidligste i min hage. Tulipaner har jeg ikke lengre, de har musa tatt vare på i løpet av vinteren. Jeg håper de smakte surt!




Blåveisene er også i gang, her representert av den rosa enkle. Den fylte rosa finner jeg ikke, jeg håper den ikke har lagt inn årene for godt.....den fylte blå er i full sving :)





Draba dedeana, egensådd for tre år siden. Jeg fikk noen hvite også av den sådden, men de tror jeg har blitt borte for meg. Geitramsen trives og spirer her sammen med drabaen.

I fjor kjøpte jeg nye jordbærplanter fordi musa hadde spist opp de jeg hadde. I år har jeg kjøpt nye - igjen, men vurderer seriøst å asfaltere jordbærbedene nå. Det er temmelig demotiverende å finne bare hull der det skulle vært bærplanter år etter år. Ikke blir det noe avling heller.

På den positive siden; alle plener er raket, alle bedene (nesten) ryddet. I fjor ble det siste bedet ryddet i august......

4 kommentarer:

Jannibele sa...

Du har fått hard konkurranse av ubudne musegjester skjønner jeg. Kjenner igjen problemstillingen for å si det sånn... Men jammen er det masse liv og røre hos deg. Den primulaen var virkelig et praktfult syn! Ha gode og musefrie dager. Avvent asfalteringen litt. Det kan jo gå seg til:)

Villrose sa...

Overjordisk vakker Primula...

4 i Kiellandsgata sa...

For en fantastisk fin primula, jeg har aldri sett maken=) Enig med deg! Håper de ikke smakte. Håper du har ei fin helg=) Vibeke

Unknown sa...

Katt Rita ! Har tre og trur ikkje æ møste planta pga musa:)