søndag 18. august 2013

Matgleder på tur


En av fordelene med å reise til nye steder, er at man da får anledning til å smake på ny og spennende mat. Det kan jo ses på som et sjansespill, men det er utrolig hva som kan smake GODT, selv for våre nordiske ganer. Her i Cape Town har vi benyttet anledningen til å smake på forskjellig vilt og sjømat fra området. Og selvfølgelig det lokale brygget ;)
Det skal villig innrømmes at noen matkjenner er jeg ikke. Bedømmelsen vil derfor stort sett være svært subjektiv og på skalaen "jæ/#&% godt" til "liker ikke". Her kommer du ikke til å finne noen "hint av ditt eller datt", "velmodnet" eller andre fisefine "mat-ord".

Crayfish og calamare. Da jeg leste menyen, trodde jeg at crayfish var ett lokalt fiskeslag. Og så kom denne hummergreia dalende ned på bordet foran meg. Det er altså en lokal variant av hummer, som mangler de store klørne vi er vant til å se på dyret. Jeg ble ikke akkurat LEI MEG. Godt! Og fritert calamare er jo bare helt underbart!

Noe mer eksotisk og spennende. Fra venstre: Krokodille på grillspyd: GODT!!! Minte om kyllingkjøtt. Så en springbukk-biff: GODT!!! Mild viltsmak, utrolig mørt kjøtt. I midten ett spyd med strutsekjøtt. Også godt :) Nest bortest en biff av Kudu. Tørt! Falt ikke i smak, men den sklei da ned den også. Til sist ei tynn pølse lagd av en blanding av kudu og springbukk. Den var "sådär" som svenskene sier. Noe tørr, litt spesiell smak. Men det kan jo også være krydderet som er brukt. Gul ris smaksatt med safran, og hvit "vanlig" ris. (den gule risen smakte for øvrig hvit "vanlig" ris, den også) Godt.
I det hele tatt ett vellykket måltid. All ære til Mama Africa, som restauranten heter :)

Dessert for to: Fra venstre: Brownie, Malvapudding, Kokospudding, og så det samme på høyre side. De puddingene viste seg å være noe skuffekakelignende kakestykker og ikke pudding slik JEG forventer at pudding skal være. I midten vaniljeis og foran flambert banan. Jæ%#/" godt alt sammen! Sausen på bananen var Amarula og rom. Det er romen som brenner så godt. Vi passa på å blåse ut flammen før all romen var borte ;)
Også Mama Africa :)

Hake, chips og grønnsaker. The Fish Market på Waterfront. Hake minte om torsk på smak, men er noe "løsere" i fisken. Helt OK mat. Ble mett.

Tom jum suppe. Het som helvete og jæ&$% god! Denne ble bestilt av en kollega, så jeg fikk smake litt. Da angret jeg litt på mitt eget valg fra menyen......Bare MÅ prøve å lage sånn hjemme en gang! Visstnok (ifølge kollegaen) fins det en Tom Jum pasta å få kjøpt i asiatiske butikker, som kan blandes med vann, og tilsettes grønnsaker og det man måtte ønske. Tror jeg ønsker meg sånn pasta fra den neste vennen min som beveger seg inn på en sånn butikk.

Dim sum. Noe som så ut som, men ikke smakte som, filodeig, fylt med hot kyllingkjøtt eller reker. Deigen var søt, nesten kjeks-søt. Nammenam! Selv om den dip/sausen var noe søtere enn jeg egentlig likte.

Waku biff. Kalvekjøtt. Waku er altså ikke ett dyr (som jeg i min enfoldighet trodde ett øyeblikk, men en måte å tilberede kjøttet på) Usannsynlig mørt kjøtt. Jæv(%& godt! Altfor små porsjoner!

Tilbehør til Dim sum og Waku biff. Nudler med grønnsaker og sopp, og ris.

Vårruller med kjøttfyll. Den sausen var bare helt......slurp....De hvite tingene ved siden av sauseskålen er friterte biter av filodeig.

Calamares (igjen). (Blekksprut for de uinnvidde) Denne gangen kokt(egentlig var de vel dampet). Disse var i overkant saltet, men ellers utrolig gode :)

Tempura reker spist på Quay four. Her er både rekene og purren dyppet i tempurarøre og fritert. Godt! Over det hele var det noe balsamicolignende saus, den kunne de ha spart seg.

Chateaubriand med potetmos, søtpotet, spinatstuing og soppsaus. I mugga ved siden av er det brandy som ble satt fyr på og helt over kjøttet. Biffen var skåret i skiver nesten helt igjennom. Jæv/#%$ godt! Såpass stappmett at dessert var uaktuelt.

På den konferansen jeg har deltatt på var lunsjene stående buffeter i utstillingsområdet. (vi måtte stå og ete også, ikke en stol var å oppdrive) Over her er dessertbordet med mange søte fristelser. Under ett lite utvalg av de kalde rettene som ble budt på.

Det ble også servert flere varme retter, som kjøttfri lasagne, gratinerte poteter og grønnsaker, kylling i usannsynlig mange varianter. Det skal de ha, disse sør-afrikanerne. De er utrolig gode på mat! Og desserter :)
I tillegg til det som er avbildet her, har jeg smakt på en ragu av springbukk. Så mest ut som lungemos, og var krydret med noe fremmedartet og veldig søtt krydder. Jeg liker ikke søtt kjøtt!
Oksehalesuppen vi fikk servert (som en av mange retter) på gallamiddagen, smakte kjempegodt. Men - hvis ingen hadde fortalt meg at det var det det var, hadde jeg kalt det sausekjøtt......Så nå lurer jeg voldsomt på om ikke oksehalesuppe ER noe annet enn kjøttstykker (fortrinnsvis fra haledelen av dyret antar jeg) kokt i brun saus? Har aldri spist det før, så jeg vet da f%&$ hvordan den er MENT å være.......
Og så har jeg prøvd hamburger av strutsekjøtt. Ikke godt. Ikke i det hele tatt. Likte ikke!

1 kommentar:

Line sa...

Djises kraistuses!! Kan'kje æ få være m på en sånn dær såkalt symposium (heretter kjent som etergilde) en gang? Alt såg vanvitti godt og spennanes ut :P