torsdag 13. august 2015

Ett bed til renovert

Basseng-bedene er ikke i noe bedre stand enn resten av hagen; det vil si bedre enn de andre bedene var når våren kom i år.  I går og i dag har jeg spadd om dette:


Bedet var dekket av en tykk matte levermose, og under den mosen var jorden så gjennomvevd av røtter at det var fåfengt å prøve å renske ut røttene slik at jorden kunne brukes.  Løsningen ble derfor å rett å slett spa bort de øverste 30 centimetrene, og legge på ny jord.  Og så klippet jeg bort omtrent halvparten av syrinen - alle greinene som ikke pekte oppover ble fjernet ved roten.

Det har tidligere stått planter i bedet, bl.a. noen hosta, sildrer og Scabiosa.  Jeg trodde de var kvalt av ugresset og borte-vekk.  Men innimellom levermosen fant jeg igjen noen av dem.  I dårlig forfatning riktignok, de var ikke høyere enn levermosen og levde såvidt.  Men jeg tok vare på de jeg fant, og de er plantet tilbake i bedet.  Forhåpentligvis vil de vokse og bli store og frodige nå når mosen er borte og de har fått ny jord.  Sånn så det ut da jeg avsluttet i kveld:



Så prøvde jeg å være smart.  Siden luking ikke er yndlings-beskjeftigelsen, har jeg dekket deler av jorden med svart plast og plantet i huller i plasten.  For utseendets skyld er plasten dekket med steiner.  Trenger mer stein, noe av plasten ble ikke dekket.  Jeg er spent på hvordan det kommer til å bli, om plantene kommer til å trives der.  Det vet jeg først til neste år.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det ble stor forskjell!

Lisbeth sa...

En utrolig forskjell og levermose er noe dritt! Jeg har også vært plaget med den og er det fortsatt litt, men jeg leste et sted at den tåler dårlig å bli dekket til, så enten legger jeg ny jord over eller jeg snur rett og slett hele jordklumpen opp-ned. Det hjelper.