torsdag 13. august 2015

Ett bed til renovert

Basseng-bedene er ikke i noe bedre stand enn resten av hagen; det vil si bedre enn de andre bedene var når våren kom i år.  I går og i dag har jeg spadd om dette:


Bedet var dekket av en tykk matte levermose, og under den mosen var jorden så gjennomvevd av røtter at det var fåfengt å prøve å renske ut røttene slik at jorden kunne brukes.  Løsningen ble derfor å rett å slett spa bort de øverste 30 centimetrene, og legge på ny jord.  Og så klippet jeg bort omtrent halvparten av syrinen - alle greinene som ikke pekte oppover ble fjernet ved roten.

Det har tidligere stått planter i bedet, bl.a. noen hosta, sildrer og Scabiosa.  Jeg trodde de var kvalt av ugresset og borte-vekk.  Men innimellom levermosen fant jeg igjen noen av dem.  I dårlig forfatning riktignok, de var ikke høyere enn levermosen og levde såvidt.  Men jeg tok vare på de jeg fant, og de er plantet tilbake i bedet.  Forhåpentligvis vil de vokse og bli store og frodige nå når mosen er borte og de har fått ny jord.  Sånn så det ut da jeg avsluttet i kveld:



Så prøvde jeg å være smart.  Siden luking ikke er yndlings-beskjeftigelsen, har jeg dekket deler av jorden med svart plast og plantet i huller i plasten.  For utseendets skyld er plasten dekket med steiner.  Trenger mer stein, noe av plasten ble ikke dekket.  Jeg er spent på hvordan det kommer til å bli, om plantene kommer til å trives der.  Det vet jeg først til neste år.

2 kommentarer:

Den lykkelige Hagen sa...

Det ble stor forskjell!

Lisbeth H sa...

En utrolig forskjell og levermose er noe dritt! Jeg har også vært plaget med den og er det fortsatt litt, men jeg leste et sted at den tåler dårlig å bli dekket til, så enten legger jeg ny jord over eller jeg snur rett og slett hele jordklumpen opp-ned. Det hjelper.