fredag 20. mai 2016

Klargjort kjøkkenhage

Alle pallekarmene er spavendt.  I fjor la jeg veiduk under to karmer for å slippe det evindelige rotugresset som kommer opp overalt, og la i ny ugressfri jord.  Aspargesplantene ble spadd opp og flyttet til den ene av disse to, og løkplantene (gressløk, luftløk, ramsløk, seiersløk) ble plantet i den andre karmen.  Så får vi se hvordan aspargesen liker å bli flyttet på.

To av tre jordbærkarmer er spavendt, tilført ny jord og kugjødselkompost, og plantet til på nytt.  De har fått agrylduk over seg.  Plantene er veldig små, så noen jordbæravling blir det nok ikke i år.

I to av karmene er det sådd gulrøtter, røde, hvite og vanlige orange.  Så har jeg plantet de miserable broccoliplantene mine i en karm og dratt agryl over.  Det er nok i tidligste laget for utplanting, men den som intet våger.......  Innimellom plantene puttet jeg noen hvitløksfedd som lå og spirte inne.  Jeg regner ikke med å få noen avling av dem, men håper at lukten kan lure kålflua så den holder seg unna.  

Til sist sådde jeg salat, både blandet plukksalat og Toscana di Nero, i en karm før jeg avsluttet for dagen.

Nå har jeg tre ubrukte karmer.  Inne har jeg blomkålplanter, sukkerertplanter, rødbeteplanter og vårløkplanter.  Purren har jeg tatt livet av......Da har jeg en karm for lite.  Eller.....de vårløkene kan jeg sette i samme karmen som gressløken, kanskje?  Da skulle det gå akkurat :)

Utedagen ble avsluttet med en fotorunde:


Primula marginata hybrid.  Står på nordsiden, jeg tror den kommer fra Magnar


Navnelapp vandret sin vei.  Navneforslag mottas med takk.


Ranunculus montanus fl.pl.


Ranunculus ett-eller-annet i det røde/gule/orange bedet

2 kommentarer:

Rita sa...

Jeg har flyttet asparges og det gikk fint. Lykke til med alle grønnsakene. Mvh Rita

Bente Antonsen sa...

I år har jeg tatt livet av alle kålplantene mine. Jeg flyttet de ut i drivhuset da godværet kom og der blei de svidd. De kom seg aldri etter sjokket og nå satser jeg på at Landbruksskolen har alt opp kålplanter i år: Hvis ikke blir det bare neper her.