tirsdag 17. mai 2016

Praktplante til besvær?

For mange år siden bestilte jeg en knoll Fritillaria camchatcensis fra England.  De var på det tidspunktet ikke å få tak i her i landet.  Planten trivdes og forøket seg pent og pyntelig, og etterhert kunne jeg dele klumpen i to så jeg har to kolonier i hagen.  Den på nordsiden står flott og fint i en samlet gruppe og ser helt fin ut.  Den på sørsiden, derimot.  Den begynner å bli noe ulydig, og breier seg utover i det bedet den står i mer enn jeg liker.  Det kommer opp nye småplanter rundt omkring i hele bedet, og nå ser det sånn ut:


Jeg har oppdaget når jeg graver rundt der, at det er omtrent umulig å komme nær plantens knoller uten at det løsner noen riskorn som kan være vanskelig å holde kontroll på.   Det er m.a.o. mulig det er jeg selv som er årsaken til den uønskede spredningen.  Eller setter den frø og sprer utover?  Musa har jo gnagd i seg en del knoller, mulig den også har bidratt til spredningen.

Jeg er såpass glad i denne at foreløpig får alt stå der det spirer.  Men jeg ser for meg at det kan bli problematisk etterhert....

Ellers så driver jeg og rydder bedene etter vinteren enda.  De jeg spadde om i fjor går forsåvidt greit.  Det er usannsynlige mengder ugress som har spirt på den korte tiden, men overkommelig.  Der jeg ikke har spavendt enda, bærer bedene kraftig preg av årevis med neglisjering.  Siste tredjedel av gjerdebedet på nordsiden er ett godt eksempel på det:


Det kan man kalle velvoksen lukejobb.....


Det blomstrer på :)  Her er Primula calderiana, kjøpt for noen år siden fra Dragland(?)  Den forøker seg jevnt og trutt med siderosetter.  I fjor da jeg spadde om bedet den står i, delte jeg alle rosettene fra hverandre og plantet dem enkeltvis i en gruppe i bedet.  Når de nå etterhvert setter nye siderosetter, får jeg forhåpentligvis ett større felt med denne.  

Til tross for tendensen til å lage prikkbed og plante bare en og en (fordi jeg KJØPER bare en og en) har jeg ikke gitt opp drømmen om velavstemte, ryddige bed med GRUPPER av planter som harmonerer i farger, bladverk og blomstringstid.  Dette er en start :D  


1 kommentar:

Bente Antonsen sa...

Fantastisk fin primula. Den ser nesten ut som en porselensblomst.