tirsdag 20. september 2016

Septemberblomstring

Etter en elendig sommer med lave temperaturer og mye regn har vi omsider fått noen fine dager nå på høsten.  Så fikk jeg omsider gravd ferdig det store gjerde-bedet på nordsiden - og fylt det med planter.  Noe smått som kom direkte fra såpotter og ble regelrett priklet ut i bedet.  Og noen større planter fra mellomlagring i potter eller flyttet fra andre steder hvor det var for trangt nå.

Da gjenstår plenbedet og to basseng-bed, så er alle bedene renovert.  Bortsett fra sumpen, da....den står ikke øverst på prioriteringslisten.

Noe blomstrer fortsatt, selv om sesongen absolutt er på hell:


Gentiana septemfida.  Kjøpt hos Ivar Johansen på Kvaløya for noen år siden. Denne står i grusbedet på sørsiden og har etterhvert fått en anseelig størrelse.  Den har begynt å legge seg utover slik at det blir en sirkel i midten og stilkene ligger utover i bedet rundt.  På tide med deling, kanskje?


Geranium som blomstrer for andre gang i år.  Kjøpt hos Dragland i fjor.  Står i vest-skråningen 
og ser ut til å trives godt der.


Aconitum hemsleyanum har jeg sådd selv, av frø fra Konnassörsklubben.  Den klatrer i ett armeringsnett som er hengt på nord-veggen av huset.  Denne har jeg delt rotbiter fra med hell.


Swertia kingii, også en jeg har sådd selv. Den står i veggbedet på nordsiden og 
blir litt større for hvert år som går.  Hver enkelt blomst er som ett lite kunstverk 
med det blå i midten og det hvite og grønne rundt.


Denne, som jeg også mener er en klatrende hjelm, dukket opp da jeg flyttet unna noen gedigne storkenebb i fjor.  Nå da den har fått både lys og plass, skvetter den i været og i år er den over to meter høy.  Flott plante.


Den lysegule saken (Aconitum, tror jeg) som står på kanten i gjerdebedet på nordsiden, har jeg sannsynligvis sådd selv.  Lapp fins ikke, og derfor heller ikke korrekt navn.


Ingen kommentarer: