fredag 13. mai 2022

Delphinium oxysepalum


Opprinnelig portrett 2010
Dette er en plante jeg sådde selv for ett par år siden.  Jeg husker ikke hvor jeg fikk frøene fra.  I fjor ble den plantet ut i bed på nordsiden av huset, omtrent midt i det store bedet langs gjerdet.  Jorden består av en blanding av grusjord, kompost og leirjord.  Dreneringen er god, uten at det blir veldig tørt der.  Bedet har sol morgen, formiddag og kveld.
Planten blomstret i sommer med en utrolig blå-blå farge.  Veldig dekorativ:) Min plante ble ca 35cm høy.  Hos meg kom blomstringen i juli.
Delphinium oxycephalum kommer fra vestlige Karpatene, hvor den vokser i steinete kalkholdige gressbakker.  Den oppgis til 80cm, en god del høyere enn min plante. Den liker dyp næringsrik og sandholdig jord, og trives i full sol.  Planten er giftig.

Ingen kommentarer: