lørdag 11. juni 2022

Vårmarked i Botanisk hage

Turen gikk til Tromsø i dag, til Botanisk hage.  Håpet var å finne noen planter som ikke er  dusinvare på ethvert planteutsalg, og planter jeg ikke har fra før av.  Dessuten er det alltid gøy å treffe andre hagetullinger.  Og flott å gå og kikke i hagen - på plantene der - og sikle på alt jeg har lyst på fra deres plantesamling.

Jeg fant! Masse! Plantelisten fra dagens shopping:

  • Meconopsis Grandis "Burgundy":   Samme plante som Meconopsis Lingholm av utseende, men med dyplilla blomst.  Jeg håper virkelig den lever opp til forventningene når den en gang kommer i blomst.

  • Geum chiloense "Mrs Bradshaw":  Prakthumleblom med halvfylte, skarp orangerøde blomster.  Tenker den får plass i det røde/orange/gule bedet.
  • Primula elatior "Crescendo Bright Red":   Skarp røde blomster med gul midte.
  • Aquilegia vulgaris "Winky Double White & White":  Akeleie med fylte, hvite blomster.
  • Potentilla thurberi "Monarch´s Velvet":  Forholdsvis mørke blomster som er mørkere mot midten
  • Podophyllum peltatum: Fotblad.  Etter bilder jeg finner på nett å bedømme blir blomsten hvitgul, ikke rosa som den Podiphyllumé jeg har fra før av.
  • Aurikkel sp. (navnelappen viste seg å være helt blank da jeg kom hjem)  Har mørk-lilla blomst med hvite tegninger på kronbladene.
  • Incarvillea compacta: Kinesisk basunblomst.  Store mørkrosa blomster. 
  • Meconopsis horridula:  Valmuesøster med piggete stilker og blader.  Kan være smertefull å håndtere.  Jeg har hatt den tidligere i hagen, og den har variert fra lys blå til lilla blomster.  Monokarp.  Jeg håper jeg får frø på denne slik at jeg har den i hagen mer enn bare den ene blomstringen.
  • Lewisia tweedyi:  Praktlewisia.  Jeg har denne fra før, men den jeg kjøpte i dag, så ut til å ha blomster med mer gult i enn den jeg har hatt i hagen noen år.
  • Allium kunthianum: Prydløk inntil 25cm.  Hvit blomst med lilla striper. Sol og veldrenert.  Magnar mente jeg burde ha den, så da .......
  • Anemone sylvestris "Elise Feldman":  Fylt anemone med gulhvit blomst.  Jeg har hatt denne men mistet den.  Trolig har jeg tatt bladene for å være krypsoleie tidlig på våren og luket den bort.....
  • Glaucidium palmatum "Album":  Japanskogvalmue har jeg sett den bli kalt.  Skogbunnsplante.  Fins også med lyselilla blomst.  Bør kanskje se om jeg får tak i den også?  Nydelig plante.
  • Primula rusbyi:  Hjemmehørende i Nord-Amerika.  Magnar sa at denne hadde jeg lyst på, så da kjøpte jeg den, da.  Er lydig om ikke annet.....
  • Oxalis enneaphylla "Ute":  Jeg har sett enneaphylla bli kalt Klippegjøksyre.  "Ute" har helt lys - nesten hvit - blomst.  Har stått på ønskelista ei stund.
  • Ranunculus alpestris:  Hvite blomster.  Tror muligens jeg har den fra før?
  • Calceolaria lanceolata:  Tøffel.  Gule blomster.  Teppedannende.
  • Paeonia anomala:  Bytteplante fra Botanisk hage - de fikk frø jeg hadde sanket på Svalbard.
  • Primula calderiana:  Nydelig Primula med lilla blomst.  Jeg hadde den i mange år og den stortrivdes.  Når den begynte å bli i største laget, delte jeg den.  Det likte den ikke, og jeg mistet den.  Veldig glad for å ha fått tak i den igjen.
Blant sikleplantene jeg fant i hagen var denne:
Bildekvaliteten er heller dårlig, men det oppdaget jeg ikke før jeg var kommet hjem, så det får duge.

Plantesalget foregikk som seg hør og bør;  folk som gikk og valgte ut planter før salget startet, og som stilte seg opp ved den de hadde mest lyst på nærmest med fingrene i potta mens man ventet på klarsignal.

Og så full fart fra selger til selger for å få med seg de skattene man har sett seg ut på forhånd, før det blir tomt.
Og lange køer for å få betalt.
Og prat om planter.
Frister til gjentakelse 

Ingen kommentarer: