onsdag 15. juli 2020

Kompost gir den beste jorda

Det har jeg i alle fall hørt.  Så vi har kaldkompostbinge.  To stykker, faktisk.  En til å kaste årets hageavfall i, og en til fjorårets - her legges årets når den spas om.  Når fjorårets tas ut av bingen sin, legges det på en presenning til modning før den legges i bed.

Mine binger er av det enkle slaget; Hageland annonserte at de hadde noen palle-kasser å gi bort, og vi hentet to.  Ikke pallekarmer, men høye kasser.  De har fungert helt fint til formålet.  I alle fall når de øverste plankene ble tatt bort i front.



I bingene kastes ikke rotugress.  Slikt puttes i vrengte jordsekker og legges til side i to-tre år.  Da har det blitt fin-fin jord av det.  Det meste av det jeg luker havner i slike sekker.  Gressklipp, lauv, kvist og kvast og det som har gått gjennom kompostkverna havner i bingen.  Jeg pleier også å grave ned grønnsak-skrell i bingen.

Nå har jeg omsider fått spadd om komposten for i år.  Den gamleste, som ble lagt til modning, så helt fin ut.  Den fra i fjor, som ble flyttet ett hakk til venstre, inneholdt uventede elementer.  Et ukjent antall plantepinner, et titalls ødelagte potter, to glass-skår og diverse plastbiter.  Og dette.

Vi pleier ikke engang å spise Frityrtorsk......  Men den løken, som har overlevd under en meter kompost, den fortjener jammen en sjanse.  Så den skal få ei potte med jord hos meg 😎

3 kommentarer:

Moona sa...

Hei Rita!
Dette var en veldig fin innføring i hvordan en kan holde kaldkompost. I år er første gange jeg etablerer slike. Jeg har et spørsmål: Hvor lenge lar du fjorårets kompost ligge og modne under presenning før du fyller den i bedet?

Hilsen Moona i hagen-paa-haugen.blogspot.com

Moona sa...

....og så har jeg et spørsmål til: De vrengte jordsekkene er en god ide. På innsiden er de helt ensfargede og svarte...og finere. Hvor lenge ligger de i sekkene før det blir en trygg jord av det? Regner med at de skal ligge ute?

Moona i hagen-paa-haugen.blogspot.com

Rita Hogefeld sa...

Hei Mona
Jeg lar den ligge til jeg får bruk for den - og det er ikke lenge. Men jeg planter ikke direkte i kompost, men bruker den som jord-forbedring i bedene. Legger et jevnt lag over jorda som jord-dekke. Da hindrer den også litt ugress-spiring. Om det er den rette måten å gjøre på vet jeg ikke - men det er min metode :)

Plastsekkene ligger hos meg i tre år - dvs jeg bruker dem 3. året. Så jeg har tre hauger med slike sekker; en for årets, en for fjorårets og en som kan brukes. Det tar såpass tid hos meg fordi jeg har dem liggende i skygge. Men jeg vet andre som har de sorte sekkene liggende i solsteik. De sier at innholdet kan brukes etter bare ett år. Det er lurt å stikke luftehull i sekkene.