torsdag 16. juli 2020

Å bruke det som vokser i hagen

Jeg har rabarbra i kjøkkenhagen.  Ingen i familien liker rabarbragrøt, rabarbrasyltetøy, rabarbrapai eller rabarbrasaft.  Derfor blir den lite brukt.  Det er så kjedelig å stå og koke til bare meg......og jeg vil så gjerne BRUKE det som vokser ute til noe.

Jeg liker ikke bare rabarbra.  Jeg liker også sjokolade.  Altfor godt...... Og jeg liker å lage konfekt.  Nå har jeg prøvd meg på ei ny oppskrift - hjemmelagd sådan.  Konsentrat av rabarbrasaft som jeg kokte for noen dager siden ble brukt til å lage en ganache.  Så støpte jeg skall og fylte.  Den ganachen jeg lagde ble i overkant flytende, så jeg måtte sette formene i fryseren litt før jeg la lokket på.

De ble gode.  Fyllet er ganske syrlig, og den hvite sjokoladen i overkant søt.  Jeg tror jeg skal prøve å få tak i hvit sjokolade med litt mindre sukker i - den jeg har nå er rett og slett for søt etter min smak.  Og så tror jeg at jeg skal ha en skvett sprit i fyllet neste gang 😋


Ingen kommentarer: