fredag 3. juli 2020

Løvetannsirup. Første og andre forsøk


Med økende alder har interessen for å høste av - og utnytte naturen - økt.  Jeg har begynt å se verdien av det naturen gir, og prøver å lære mer om hvordan det som vokser og gror kan brukes.  I fjor fikk jeg smake løvetannsirup for første gang hos en venninne.  Det smakte himmelsk, og jeg bestemte meg for å lage selv i år.   Internettet ble forespurt, og hostet opp flerforldige oppskrifter som kunne testes.  Noen med konjakk, noen med rabarbra, og noen med sitron som tilleggsingrediens.


Jeg bestemte meg for å holde det enkelt til å begynne med, og landet på ei oppskrift med sitron.

Den dagen jeg valgte til å plukke løvetann, var det overskyet vær, som gjorde at blomstene for en stor del hadde lukket seg litt.   Men det var velsignet mye vind, så mygg og annet hatter holdt seg unna.  Men du verden så vanskelig det var å finne løvetann, da!  Dette forhatte ugresset som man ellers forbanner i alle himmelretninger og som tyter fram overalt var omtrent ikke å finne annet enn i veigrøfta, og de som vokser der vil jeg ikke spise.

Nuvel, en kort kjøretur unna fant jeg massevis.




























Det er kun det gule på blomsten som brukes.  Hvis det grønne tas med, skal det visstnok gi bitter smak. Altså må det renses.........tok sin tid........ Så kunne det endelig kokes og siles.


Resultatet etter silingen stod ikke til forventningene, for å si det mildt.  Fargen minnet mest om gjørme, og det var så grumset at  det var direkte uapetittelig.  Et døgn i kjøleskap gjorde ikke blandingen noe klarere.  Hva gjør man så?  Jo - man kjøper klarningsmiddel for vin og tilsetter i brygget.  Og voila!!!!  man får bunnfall.  Ikke at det gjorde sirups-råvaren særlig mer delikat eller innbydende.  

Hele greia gikk i avløpet.

Lysten på løvetannsirup var fremdeles påtrengende, og det ble avgjort å prøve på nytt.  Skam den som gir seg! 

Nye løvetenner plukket, skyllet, renset og kokt.  Denne gang med rabarbra i stedet for sitron, for rabarbra var det som var tilgjengelig i øyeblikket.  Og så ble det endelig sirup!  Med en smak som minner om honning 😄


Det skal definitivt lages mer av dette.  Kanskje prøve en oppskrift med litt konjakk i neste gang?  Og litt mindre vann og sukker i forhold til løvetannmengden så det blir mer konsentrert smak tenker jeg.

Ingen kommentarer: