søndag 5. juli 2020

Aconitum hemsleyanum "Red wine"

Denne planten har jeg sådd selv, jeg tror det var i 2008.  Muligens 2007.  Frøene kom fra Konnässörsklubben, der jeg i en periode handlet frø hvert år.  De ble sådd og satt ut for stratifisering,  og spirte sparsomt på sommeren samme året.  Av de få plantene som spirte, er det i dag kun en som lever, og det er denne som jeg har bilde av her.
Aconitum hemsleyanum kommer opprinnelig fra China og er oppgitt til zone 5-8.  Den skal trives i jevnt fuktig jord og iflg ett nettsted i  full sol.  Ett annet nettsted anbefaler full skygge så det kan virke som planten er lite kresen på vokseforhold.  Hele planten er giftig, og den regnes som rådyr-sikker.  Bladene er håndflikete og blomstene relativt store.   Formering skjer ved frø som jeg har gjort, eller ved å dele av rizomer fra roten.  Frøene bør sås så ferske som mulig, da de tåler lagring dårlig.  De bør også kuldestratifiseres.
Klatrehjelmen min er plantet inntil veggen på nord-siden av huset, hvor den klatrer i  ett armeringsnett som er festet på veggen.  Jorden er  leirjord iblandet noe kompost, gressavklipp og diverse «fyllmasse».  Dreneringen helt inne ved veggen må sies å være meget god.  Planten blir større og kraftigere hvert år og ser ut til å stortrives med minimalt med sol, og relativt tørr jord.  Planten må være svært hardfør, for den lot til å være fullstendig u-affisert av de forholdene som tok livet av mange hundre planter for meg vinteren 2010.  Den strekker seg langt oppover veggen og begynner å bli ett skikkelig blikkfang på seinsommeren når den blomstrer.
For noen år siden delte jeg av en liten rotbit og plantet i andre enden av samme bedet.  Før høsten kom hadde denne nye planten lagt godt på seg, og jeg har i dag to stykker som vokser og trives på den veggen.  Jeg har aldri sanket frø av mine planter, og heller ikke funnet frøplanter omkring dem.  De blomstrer ganske seint på året, så jeg tviler på at de greier å sette spiredyktige frø før vinteren kommer.

Ingen kommentarer: