onsdag 8. juli 2020

Omgjøring av hellesti

Vi har i mange år hatt en steinsatt gangvei foran huset, med bed på begge sider.  Den ble i sin tid laget ved at jeg rett og slett gravde steiner som var relativt flate på ene siden ned i jorda tett i tett, slik at det ble en hellesti av det.  Den fungerte fint i mange år, men ble etterhvert nedgrodd av gress og ugress i en slik grad at mange av steinene var helt borte.








Stien ender ved en steintrapp som leder til sørsiden av huset, der det er en ny hellelagt sti fram til plattingen, der vi tidligere hadde basseng.

Gartneren i familien (meg) var drittlei av å klippe gresset mellom steinene, og fjerne ugress og grave fram de hellene som var blitt borte under gresset.  Så nå har jeg - med god hjelp fra mannfolket - løftet opp alle steinene og gjort dem rene, og så lagt dem ned igjen i betong.  Med en kraftig vei-duk under.





Det var en fysisk tung jobb.  Og gangstien ble slett ikke så slett og jevn som jeg hadde ønsket.  Ingen skal komme og påstå at vi er murere, hverken mannfolket eller jeg.  Men den fungerer for oss og vårt bruk.

Det som gjenstår nå, er å legge kantsteiner på sidene mot bedene på begge sider.  Så får vi se hvordan telen behandler den til vinteren.  Jeg håper ikke betongen sprekker altfor mye....

Ingen kommentarer: