torsdag 19. november 2020

Vinter-hage-arbeid

 I år var høsten usedvanlig varm og lang.  Et sparsomt lite snøfall tidligere på høsten forsvant som dugg for solen nesten før den var landet.  Litt frost har det vært, men ikke nok til å gi tele i jorden.  Da må man nytte sjansen til å bedrive litt haging utenom sesong.

Så denne uka har jeg vært ute og lagd litt mer kjøkkenhage.  I klartekst betyr det at flere pallekarmer har fått på veiduk og netting, og de er stablet opp omtrent der jeg vil ha dem til dyrkingskasser.  Disse stablet jeg tre i høyden, for at det skal være litt lettere for en aldrende kropp å stelle dem.

De ble ikke fylt opp, men jeg kastet noe gammel kvist og kvast i bunnen, og fylte på med noen sekker tang vi har hentet i fjæra.  Jord på toppen får komme til våren.

Det planlegges en karm til bokashi-jord-fabrikk.  Så skal det en karm til urter, med mye sand i jorda.  Et par karmer skal brukes til flerårige vekster, som gressløk, luftløk, seiersløs og asparges.  I tillegg trengs et par karmer til gulrot, kålplanter, salat, løk og andre ett-åringer.  Her planlegges vekselbruk.

Ettersom det tross alt er seinhøst, og ganske fuktig, må påkledningen være adekvat.  Jeg fant disse helt fantastiske, blomstrete, rosa og FORETE gummihanskene på Europris.  Da frøys jeg ikke på fingrene mens jeg holdt på ute.

Trenger et par karmer til.

Er de ikke lekre, da?





Ingen kommentarer: