mandag 16. november 2020

Går i frø

 

Det ble sanket inn noe frø på seinhøsten.  Nå var tiden kommet for å gjøre noe med dem.  De kan jo ikke stå under vifta til tørk i all evighet heller.......

Å rense frø kan være en tålmodighetsprøve.  Det er i alle fall en ganske tidkrevende øvelse.  Noen frøkapsler er så sympatiske at de åpner seg og frøene faller ut så det er  bare å plukke bort de tomme kapslene og så er det liksom greit.  Men de fleste frøene må renses litt mer grundig enn som så.  Det er alltid litt rester av frøkapsler, bladbiter, umodne frø o.l. som bør fjernes før man evt. selger frøene.

Eller - nå er det jo ikke lov å selge frø lengre.  Så nå gir jeg dem bort, men tar litt betalt for arbeidstiden, og til dekning av fjrøposer, konvolutter og porto.

Det første jeg gjør er å tømme frøkapslene, og plukke bort de "store" bitene med avfall.  Så har jeg frøene i et dørslag og får silt ut en del små-avfall.  Forutsatt at det er såpass store frø at de ikke går gjennom dørslaget, da......Deretter har jeg frøene på en flat tallerken.  Da kan jeg - hvis jeg er forsiktig - blåse bort det små-avfallet som er igjen.  Plantebiter og umodne frø er lettere en de vitale frøene så hvis man bruker rett styrke på blåsten er dette en fin måte å få bort småtteri på.  I noen tilfeller ender jeg opp med å sitte å plukke blant bittesmå frø men det er heldigvis ikke så ofte.  

Så er tiden kommet til å fordele frøene i små poser.  Jeg er av den formening at man skal være generøs, så i de posene jeg pakker er det alltid mange frø.  Noen unntak fins - dersom et er sjeldne planter som setter få frø blir det mindre pr. porsjon.  Men de fleste pakkene inneholder mer enn 100 frø når jeg selger.  Jeg teller ikke, men øser med ei te-skje så det blir sånn ca like mye i alle posene.

Frøene gis bort på FB, der jeg legger ut liste over hvilke frø jeg har.  For å greie å holde oversikt, lager jeg et excel-dokument som summerer.  Når jeg da legger inn bestillingene etterhvert som de kommer i innboksen, er det lett å se når det er tomt for en sort.  Så kan jeg redigere innlegget på FB og fjerne de sortene jeg ikke har mer av så slipper folk å bestille noe det er tomt for.  

Jeg har forlengst innsett at det holder ikke å skrive "Tomt", for folk leser ikke skikkelig.  Da er det bedre at sorten ikke synes lengre overhodet.

Til slutt er det pakking, utsending av beskjeder til alle om hvor mye de skal betale og vipps-nummer.  Så går turen til posten etterhvert som folk har gjort opp for seg.

I grunnen er det en ganske trivelig hobby, denne frøsamlingen.  Selv om det tar tid, så er det en grei aktivitet å sitte med på mørke høstkvelder.  Og så får andre mulighet til å skaffe seg relativt rimelige frø.

Ingen kommentarer: