lørdag 15. mai 2021

Fra skog til sirup

 Man skal utnytte de ressursene som fins.  Og kortreist mat er i skuddet.  I tillegg merker jeg at interessen for å høste av naturen, for å utnytte ressurser som fins i nærområdet, og for å lage mat uten en haug med tilsetnings-stoffer,  øker år for år.  Sist sommer prøvde jeg meg på siruper av forskjellige blomster (rødkløver, løvetann).  Det falt i smak.  Granskuddsirup var ingen høydare, det smakte grønnsåpe.....Nå var turen kommet til bjørka.  Og sevja den avgir.

Å høste er enkelt.  Lag et hull i bjørka, eller sag av ei grein.  Da begynner det å renne saft, som man så fanger i et dertil egnet hjelpemiddel.  Her har jeg putta ei engangs-sprøyte som jeg har sagd spissen av i hullet, og satt ei vannkanne under til å fange de edle dråpene.  Når man er ferdig å tappe, putter man en treplugg i hullet, så ordner bjørka selv resten.

Mange drikker safta som den er.  Den smaker som litt søtt vann, og det ser forsåvidt også ut som vann.  Den skal visstnok være svært så helsebringende, men hva slags effekt det har eller hvilke næringsstoffer den inneholder har jeg ikke giddet å sette meg nærmere inn i.  

Jeg bestemte meg for å koke safta ned til sirup.  Oppskrifta er relativt enkel;  Sil safta, kok den til den er passe.  Evt ha i litt sukker hvis du syns den er for lite søt.   Bjørkesirup har jeg aldri prøvd å lage før, så jeg var spent på både prosessen og resultatet.

Ni liter fersktappet bjørkesaft hadde jeg i morges da jeg tømte de to flaskene som stod ute og samlet opp.  Storkjelen ble hentet fram og kokinga kunne begynne.  Koketiden endte på nesten fire timer før den fikk en konsistens og farge som jeg oppfattet som passe.



Og voila!!!  Ni liter bjørkevann ble til halvannen desiliter ferdig sirup.  Smaken?  Den kan definitivt brukes på samme måte som lønnesirup.  Det smakte søtt, med en ettersmak som er en anelse besk.  Helt grei smak, men ikke noe særskilt.    Jeg hadde forventet at den ble tykkere når råstoffet ble så mye redusert, men den er ganske tyntflytende faktisk.  Vi skal teste den ut på pannekaker.











Ingen kommentarer: