lørdag 28. august 2021

Dødsdom over en overivrig Aconitum

 Jeg vet ikke hvor denne kommer fra.  Det jeg vet, er at jeg har fått frøene fra ett eller annet sted, sådd og drevet den fram selv, og plantet ut.  Jeg mistenker at disse er resultat av frø fra Chris Chadwell men kan ikke si det sikkert.  Jeg fikk frø derfra til "Aconitum sp" i 2016 og det er en reell mulighet for at disse plantene er fra den sådden.

Planten er vakker, det er det ingen tvil om.  Høyreist og stolt ruver den to meter opp i lufta og må ha litt støtte hvis den ikke skal legge seg over.  Fargen er også spesiell, jeg har aldri sett en aconitum med denne fargen andre steder.

Og den er villig!  Jeg napper frøplanter overalt.  Hvert år.  Selv om jeg prøver å være påpasselig med å fjerne frøkapsler så er det alltid noen som slipper unna.  Og de er utrolig spirevillige!  Den er såpass ivrig at jeg er redd den skal overta fullstendig den dagen jeg ikke greier å holde den i sjakk selv.  Og jeg må innrømme at jeg ser for meg en landeplage a la tromsøpalmen eller springfrø.

Det vil jeg ikke ha ansvar for.  Så jeg har bestemt meg for å utrydde den i egen hage.  Med tungt hjerte, det skal innrømmes.  Men jeg tror ikke det er verd å beholde den hvis resultatet blir en plage for både meg og naboene etterhvert.

Tanken har vært der i flere år, men jeg har ikke hatt helt hjerte til å gjennomføre det enda......

I år har jeg gjort innledende øvelser med å klippe ned blomstringen noe.  Så tenker jeg å sanke inn litt frø i høst bare for å ha sånn i tilfelle.  Så er ikke broa fullstendig brent.




Ingen kommentarer: