søndag 26. september 2021

Når man må sove etter nattevakt

 Noen nattevakter går fint, med hvilende vakt får man som oftest sove litt.  Men man er uansett på jobb, og den søvnen man får blir ikke tilstrekkelig.  Så da må man sove litt når man kommer hjem.

Men først så skal man bare......og så bare......og plutselig så har man hengt opp en maskin med klær, tømt oppvaskmaskinen og fylt den igjen og startet den, vært i hagen og sanket frø, og er i full gang med å koke kraft til fiskesuppe seinere i uka.

Og så er det lunsjtid.

Ikke hadde vi handla tilstrekkelig til helga heller, så det manglet både løk og sellerirot og gulrot til kraftkoking.  Da var det helt fantastisk å kunne gå i kjøkkenhagen å høste alt som manglet i kjøleskapet. 

Sellerirøttene er riktignok små, men smaker som de skal.  Gulrøttene har fin-fin størrelse nå, og løken er små men utrolig saftige.  Så tok jeg med litt havrerot og svartrot og hadde i kjelen også.  

Det gir en helt egen følelse å høste fra egen hage på den måten.  Kommer aldri til å slutte med kjøkkenhage, tror jeg.

Mens krafta kokte, kunne jeg gå i hagen og sanke frø.  Det hadde jeg egentlig ikke tenkt å gjøre i år, men .......det er uansett greit å få klippet bort alle frøstandene, så det ikke blir så uhemmet spredning av alt mulig.  Om jeg gidder å rense og gi bort seinere i vinter får tiden vise.  Nå står de i alle fall til tørk i åpne konvolutter.  Det blir ikke så mange sorter sanket i år i alle fall, fordi jeg reiser bort og blir borte store deler av den tiden frøene modnes hos meg. 

Ingen kommentarer: