lørdag 9. oktober 2021

Stor-avling! Liksom.....

 

Det har vokst godt i pallekarmene i sommer.  At det vokser, og at plantene er store og frodige, er ikke nødvendigvis det samme som at gartneren får mye mat igjen for arbeidet.

Poteten og gulrøttene gav riktignok stor avling - bedre enn forventet.  Brokkolien ble det også litt av - skjønt ikke så mye som man kunne ønske.  Og jeg fikk en del ganske små men gode rot-selleri-knoller.

Blomkålen kom aldri lengre enn dette.  Inne i de sammenkrøllete bladene i sentrum ligger det som skulle blitt mat.   Men vi skriver oktober, og jeg reiser bort i seks uker neste uke.  Så i dag ble plantene rykket opp og lagt i komposten.  Vi ble blomkål-løs i år.

Hvorfor de ikke kom lengre vet jeg ikke.  Jeg har dyrket blomkål før, og fått fin avling.  Kan det ha med våt og kald sommer å gjøre?


I to pallekarmer hadde jet rødløk, kepaløk og hvitløk.  Jeg tror jeg har høstet omlag ti rødløk som var såpass store at de egner seg som mat.  Purreløk ble det ganske enkelt ikke......

Hvitløken og kepaløken så ut til å ha forduftet fra jordens overflate, og i dag spavendte jeg karmene de stod i og klargjorde dem for neste års dyrking.  

Da fant jeg disse; to bittesmå hvitløk som ikke engang har fått antydning til fedd, og noen kepaløker som ikke var større en de setteløkene jeg satte ned i vår.

I rødbete-karmen fant jeg også et par gjenglemte små rødbeter.  På en hel karm med rødbeter får jeg kanskje nok til å fylle et glass når jeg sylter dem i morgen.  Kjempeavling!

De dårlige unnskyldningene av noen løker jeg fant, putta jeg ganske enkelt i jorda igjen, i en karm som var klargjort med ny-innspadd kompost og tang og litt bokashi.  Der kan de stå og skamme seg i vinter, og kanskje vokse seg store og fine neste sommer.





Ingen kommentarer: