mandag 18. mars 2024

Reise bort i drivhus-sesongen.....

 Ettersom jeg jobber på Svalbard i perioder og er borte 5-6 uker i strekk, er det en utfordring å skulle dyrke fram planter i de samme ukene.  Det krever god og grundig planlegging, særlig i år, som er første året som drivhus-eier.  Mangt og meget skal læres, og mange tabber regner jeg med skal gjøres i prosessen.

Nuvel, jeg har altså sådd en del i januar og februar.  Sånne som har lang utviklingstid og derfor krever lang tid innendørs med vanning, gjødsling og stell før de kan plantes ut til sommeren.  Jeg visste at jeg skulle være borte, så alt ble sådd slik at det skulle være spirt og priklet før jeg reiste.  Et tids-ur sørger for regulering av lys.  Og en termostat sørger for å starte og stoppe varmevifta så temperaturen er noenlunde jevn.  Da gjenstår vanning og gjødsling.

Undervannings-systemer måtte bli løsningen fant jeg ut.  Jeg forventer ikke at mannfolket - som har null interesse for dyrking - skal håndtere gjødsling og vanning i ukevis.  Så noe måtte ordnes med det.  Løsningen ble vannreservoarer som ikke må etterfylles ofte.  Og langtidsgjødsel i jorda.  Så de siste dagene før jeg reiste ble det lagd en del hjemmegjorte selvvanningspotter.    Her er blodbegerspirene mine, plantet i en godteboks.  I bunnen av boksen er en strimle med undervanningsmatte, som går gjennom lokket til boksen under og ned i vannet. 

Mindre potte for undervanning ble lagt av to smør-bokser.  I denne ble de bittesmå nyspirte paprika-plantene satt.  Velgjødslet jord med langtidsgjødsel i nederst, og "vanlig" jord øverst.

En del av plantene - de som var priklet ut i potter - ble satt på undervanningsbrett der jeg hevet brettet litt slik at det ble plass til mer vann i reservoaret under.


Så dro jeg avgårde.  Mannfolket har sjekket temperatur daglig, og fulgt med på vannbeholdningen.  Det tok tre uker før han måtte fylle etter litt vann på noen av pottene jeg hadde lagd.  I dag har jeg fått bilder fra drivhuset.  


Dette må vel kunne sies å være bra tilvekst?

Et par bilder til for å vise differansen mellom da og nå:



En uke etter jeg reiste kom dette bildet


Og her er i dag.  Og enda er det ei uke til jeg kommer hjem igjen.  Ser ut som jeg kommer til å tilbringe de første par dagene med å potte opp alle plantene.  Og - ettersom jeg har dyrknings-abstinens nå - så gleder jeg meg bare til det.




 

Ingen kommentarer: