lørdag 16. mars 2024

Kjøkkenhagen. Begynner å ta form

Det var et smart trekk å lage pallekarmer med hønsenetting i bunnen.  Ingenting av det jeg dyrker er musespist lengre.  Og den vei-duken som også ligger under karmene sørger for at rot-ugresset holder seg unna.  Jeg finner fremdeles både bringebærspirer og annet lite ønskede planter rundt-omkring.  Men ikke i karmene lengre.  


Vi brukte to somre på å bestemme hvordan vi skal ordne det mellom karmene, og endte til slutt opp med et jord-dekke av flis.  Det er mykt å gå på, og pent å se på.  Og når det komposterer etterhvert, så kan jeg koste det sammen og legge det i komposten eller direkte i en karm.  Under flisa ligger samme tykke duken som er i bunnen av karmene.


Nå begynner kjøkkenhagen å bli omtrent som jeg vil ha den.  Det er plass til å kjøre trillebår mellom karmene.  De er høye nok til at det går greit å stelle plantene som står i dem.  Jeg vurderer å sette en karm til i høyden - det gjør det enklere å både luke, tynne og ellers stelle i karmene. 


Siste tilskudd til denne delen av hagen  - som kom i fjor sommer - er kompostbinge.  Tre i bredden.  Også lagd av pallekarmer.  Den første ble fire i høyden - satte på en om gangen etterhvert som det ble fullt.  Den spadde jeg om i sommer - og fylte i karm to.  Innholdet i karmen bestod av utrolige mengder meitemark, og massevis av delvis kompostert materiale.  Det blir bra å legge på toppen av karmene til sommeren.  Evt. legge til lagring i den tredje bingen i påvente av  bruk.  Selvprodusert jord er utrolig tilfredsstillende!

Planen videre:  Til sommeren kommer en lang karm der jeg til nå har hatt potetåker.  Med de mengdene mus og vånd som er her, så er det nesten en nødvendighet med sånt hvis jeg skal få noe avling selv.  Når man dyrker i små-skala betyr museangrep ganske fort at man blir fri for grønnsaker selv......

Ingen kommentarer: