lørdag 15. juni 2024

Nye karmer til matproduksjon

Kjøkkenhagen har fått to nye - lange - karmer til å dyke mat i.  Ettersom det ligger veiduk under hele kjøkkenhagen blir det to i høyden (minst) for å få jord-dybde til å kunne dyrke hva det skal være i dem.  Karmene er fylt med det jeg kunne få tak i av fyllmasse.



Nederst bølgepapp.  I bunn tynne greiner og kvist og kvast.  Så et tykt lag tang vi henta i fjæra.  Deretter ble alle sekkene med sekke-kompost fordelt på de to karmene.  Dette er rotugress som jeg ikke tar sjansen på å kaste i vanlig kaldkompost - det blir puttet i vrengte jordsekker og lagt til lagring i et par år til alt er dødt og det er halv-kompostert.  Til slutt - på toppen - ble kompostbingen  med kaldkompost og bokashi-jord tømt.  


Disse to karmene er 2,5m lange og standard pallekarmbredde.  Med to i høyden blir det et brukbart volum som skal fylles.  Jeg er veldig fornøyd med at vi greide å fylle såpass godt uten å måtte kjøpe jord.  Nå ble det riktignok blandet litt kjøpejord i topplaget - men det er mest fordi jeg var redd det skulle bli i kraftigste laget for sarte små røtter å bli stappet rett ned i komposten.

Så var det tid for planting.

Jeg har lest meg til at det er  mindre fare for skadedyr hvis man samplanter.  Det blir også hevdet av mange at man skal plante tett.  Og visstnok er det smart å plante blomster som dufter sammen med grønnsakene for å lure insekter som f.eks. kålflua.  


I år bestemte jeg meg for å teste ut det.  Karmene ble derfor plantet som et blomsterbed, med "litt av alt" i skjønn forening.  Og det har ikke blitt dekket med kålnett eller fiberduk slik jeg vanligvis gjør med kålvekster.  Dette bildet av en av nykarmene ble tatt den dagen de ble plantet til:


Her er det: kepaløk, blomkål, broccoli, kinakål, grønnkål, Pak Choi, Isbergsalat, salat, tagetes, ringblomst, sukkererter og bønner.  I den andre ble det rotselleri, rødløk, og noen av de samme kålplantene og klatrerne.  Gulrot ble sådd i de "gamle" karmene og fikk selskap av purre, salatløk, ringblomst og tagetes.   Nå - knappe tre uker seinere, ser det sånn ut:


Det har vokst så man nesten kan høre det gro!  Vi har allerede høstet flere pak choi.  Kinakålen gikk i stokk like etter planting men får stå inntil videre.  Den eneste gjødselen som er her er kompost/bokashi og tang.  Det er øyensynlig krutt!

Hva gjelder samplanting og holde insekter unna med planter som lukter.......tjaaa....det flyr skyer av kålmøll opp når jeg nærmer meg bedene.  Samtidig finner jeg lite skader på bladene.  Det gås daglig runder for sjekk av under- og oversiden av alle blader på kålplantene.  Hittil er det funnet et par egg-kolonier, og noen få enkelt-larver.  Plantene ser uforskammet friske og uskadde ut.   Enn så lenge.

Dette er et spennende eksperiment.  Det er uvant å ikke plante i sirlige rader med mye bar jord mellom plantene.  Jord som må lukes og stelles kontinuerlig.  Til nå har det ikke vært nødvendig med noe stell eller vedlikehold i de nye karmene - annet enn å sjekke for larver og utøy.  Løkplantene forsvinner litt mellom de mer plasskrevende broccoli- og blomkålplantene, så det spørs hvor stor avling jeg får av dem.  Men da kan plantested justeres neste år slik at de får mer lys og sol.  Man lærer så lenge man graver og dyrker.

Kanskje dette er den måten jeg skal dyrke på framover?












1 kommentar:

Anonym sa...

Blir spennende å følge med for en som er nybegynner i "gartneryrket"😊