tirsdag 27. august 2024

Renovering av pallekarmer

 De eldste pallekarmene har blitt så overgrodd av markjordbær og allåkerbær at alt annet ble kvalt. 

Bortsett fra kveka - den overlever øyensynlig alt!  Men jeg vil ikke ha pallekarmer fulle av markjordbærplanter som gir lite avling, så noe måtte gjøres.  Tre karmer hadde jeg som så sånn ut.  

Dessuten var de bare to i høyden, og jeg ønsker å ha dem litt høyere - tre i høyden.  Bedre arbeidshøyde for gartneren.  Bedre for ryggen.

En del av markjordbærplantene ble satt i potter - kanskje jeg planter dem ett eller annet sted seinere.  Jeg tok også vare på noen av allåkerbærplantene.  Om jeg planter dem igjen vet jeg ikke - de gir omtrent ikke bær så det kjennes litt bortkastet å dyrke på dem.

Etter at torva - eller plantene med røtter/topplaget  - var fjernet ble jorda soldet for å få ut røtter og stein som måtte befinne seg der.

Til dette bruker jeg en soppkurv som vi fikk gratis på butikken i "gamle dager" mens plast enda var gangbart materiale til sånt.  De har akkurat passe store huller i bunnen til å skille ut det som skal bort, mens den gode jorda slipper greit gjennom.

Jord-soldet fra Plukkselv som jeg kjøpte ble lagt til side til fordel for den gamle soppkassa.  Jeg er litt redd for denne.  Vi får ikke tak i dem lengre.  Så det ble små spadetak - ett om gangen - så ikke kassa skulle bli overbelastet og gå i stykker.

Jorda ble mellomlagret i tomme jordsekker som jeg hadde liggende.

Latskapen tok meg etterhvert, og jeg gadd ikke å solde den jorda som var nederst.  I stedet la jeg tykke lag med papp mellom første og andre karm for å stoppe eventuelle ugressrøtter fra nederst i karmen og forhåpentligvis hindre dem i å komme opp og "forurense" dyrkingsbedet mitt seinere.

Siden jeg uansett skulle sette en karm til i høyden blir det to pallekarmhøyder over pappen.  Da blir det dypt nok til å dyrke det aller meste der selv om det er papp i bunnen.

Så var det tid for å fylle på jord.  Her ble det lagt lagvis med gressklipp, jorda som hadde vært der fra før, og kompost  fra hagekomposten.  I en av karmene ble det spadd ned ei bøtte bokashi.  I en av de andre tømte jeg gullvannbøtta. og i den tredje ble det tømt bokashivæske jeg hadde stående.


Til slutt ble det lagt lokk på alle tre karmene for å hindre villfrø-spiring oppi der.  Vi har skog på alle kanter av tomta og er ille plaget med bjørk- vier- og rognefrø som spirer overalt.  I tillegg til de "vanlige" ugressene.  Å dekke til med lokk gjør at jeg slipper å starte neste sesong med å luke.

Tre karmer hevet med en karmhøyde, renset for ugress og klargjort for neste års dyrking.

De to øverste blir sannsynligvis brukt til å sette hvitløk i seinere i høst.

Den nederste/nærmeste har jeg ingen plan for, men vurderer å så gulrøtter der.  Prøve høst-såing og se om det har noe for seg.

Uansett er det nå tre pallekarmer mindre jeg trenger å tenke på til våren, når det er mer enn nok å gjøre uansett.




Ingen kommentarer: