onsdag 25. september 2024

Høster i naturen og konserverer

 Etterhvert som jeg blir eldre blir jeg også mer interessert i å høste av naturen og nyttiggjøre meg det som vokser rundt oss.  Vi plukker bær og sopp, og sanker blomster og knopper som blir til saft og krydder.  Jeg prøver å lære meg mer om spiselige vekster og hvordan de kan brukes. 

På grunn av litt dårlig fryserkapasitet prøver vi å finne alternative måter å konservere på.  Vi har tørket en del kantarell i tillegg til det som gikk i fryseren.  All rimsoppen vi plukket i år ble tørket, det samme ble steinsoppen, som vi for øvrig fant utrolig mye av i år.  Skrubb har vi ikke plukket til mat i det hele tatt denne høsten, men tok hjem noen kilo som ble brukt til å lage soya av.  Jeg har også - for første gang i mitt liv - prøvd meg på å hermetisere sopp.  Dessverre begynte mesteparten av den hermetiske soppen min å gjære etter ei stund og endte i komposten.  Noen få glass holdt seg fine.



Her er det vi har sanket i nærområdet, og det vi lager av det.  Her er Løvetannsirup, tørket kantarell, Kantarellpulver,  hermetisk Piggsopp,  tørket Rimsopp,  Soppsoya,  Kreklingsaft,  Geitrams-saft,  tørkede mjødurtknopper,  Løpstikkesukker,  tørket Steinsopp,  Rødkløversirup,  Steinsoppsalt og en liten skvett brennevin med teiebær og sukker som jeg håper skal bli en god likør til jul.

Mjødurt og løpstikkesukker er nye bekjentskaper.  Mjødurten skal visstnok kunne erstatte vanilje og skal testes ut i vinter.  Løpstikkesukker skal prøves på grøt i stedet for kanelsukker.  Kantarellpulver brukes til å smaksette sauser og supper.  Det samme gjelder steinsoppsalt.

Kreklingsaft har jeg ikke lagd før, men har hørt at den skal være kjempegod.  Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor "alle" er så begeistret for den.  Den var egentlig ganske smakløs, syns jeg.  Da er geitrams-saften noe helt annet.  Den smaker nydelig.  Og har ei fantastisk farge!  Skal definitivt lages mer av neste høst!

Ingen kommentarer: