søndag 20. oktober 2024

Strikk: Nålefilting

 

Jeg har jobbet sammen med ei som driver med nålefilting.  Hun designer sine egne mønster som filtes på votter, luer, sitteunderlag o.l.  Produktene selger hun, bl.a. på julemesser.

Jeg spurte pent om hun kunne lære meg teknikken, og det var hun mer enn villig til.  Foreløpig har jeg kun filtet på votter.

Framgangsmåten er enkel; Strikk votter (eller det som skal filtes på) og putt det i vaskemaskinen så det toves.  Så legges det noe under produktet - eller inni votten i dette tilfellet - f.eks. en bit skumgummi.  

Så er det klart for å lage bildene eller mønsteret.  Det gjøres ved å legge ull oppå strikketøyet, som stikkes tett-i-tett med ei spesiell nål - filtenål - slik at ullen fester seg i strikketøyet.  Legger du for tynt med ull "forsvinner" det inn i strikketøyet med filtenålen.  Da må du legge på mer. 


 Jeg oppdaget etterhvert at det er spesielt viktig å stikke tett og jevnt rundt kanten på mønsteret, for å få et tydelig "bilde".  Jeg måtte også stikke både dypere og tettere enn jeg trodde på forhånd.  Og bruke mer ull enn jeg trodde på forhånd.

Ulla som brukes til dette selges i "dotter" i forskjellige farger på håndarbeidsbutikker og garnutsalg.  Det kan også kjøpes på nett, f.eks. e-bay eller Temu.  Filtenålene fins i forskjellige tykkelser og selges på samme stedene.  De knekker lett så det kan lønne seg å kjøpe en del nåler.

Jeg har sett at mange filter figurer som f.eks. småfugler til å henge i vinduet.  Å filte tredimensjonalt har jeg ikke prøvd, og jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre det.  Å filte "flatt" er nok for meg.

Leddproblemer gjør at jeg strever litt med å strikke, så hvor mye jeg kan gjøre av dette i framtiden er usikkert.  Men det er gøy å lage bilder på ull, så litt blir det nok uansett.  Og det kan gjøres mens man ser på TV.....






Ingen kommentarer: