onsdag 17. juni 2009

Basseng-klargjøring

Min kjære og min bror har montert pumpe, filter og varmer på bassenget i dag. De greiene er så tunge at jeg har ikke sjanse til å flytte på dem, så jeg slipper å delta veldig aktivt på den delen av klargjøringen. Min rolle er å fiske lauv opp av vannet, rense duk-kantene som er blitt usannsynlig misfarvet, fylle opp med hageslangen, tilsette kjemikalier og sånt. Det gjøres seinere, en dag jeg får tid......



Jeg fikk en halvtime ute i ettermiddag - mellom to sjåføroppdrag. Da ble endelig de siste to ute-krukkene plantet til. Og så ble det selvfølgelig en liten runde med kamera for å dokumentere blomstringen. Den sart-lyseblå saken her kjøpte jeg hos Magnar sist helg. Den er bitteliten, blomsten måler bare 3-4 mm i diameter, og det er flere knopper på vei nedi bladverket :) På merkelappen stod det Corydalis sp. men det må vel være feil......jeg har nok rota med lappene her. Uansett er det en gørrlekker liten sak som Magnar sier ikke overvintrer :(

I grusbedet kommer nå Lewisiaen også i gang, her representert av tweedyi, årets staude i fjor. Den har bare så lekker farge :) Skal tro om den er frø-ekte? I så fall kan jeg jo skaffe meg flere slike.......men det blir sikkert lekre planter av det selv om fargen kanskje blir litt anderledes. Tror nesten jeg må prøve å sanke frø av den i år. Jeg har hatt planten i to år nå og blir bare mer og mer begeistret for den :)

Litt lengre bort i grusbedet står Little plum, nevadensis rosea og nevadensis med knopper nå :) Og Oxalisene :D

Nå prøver jeg å få identifisert plantene i HHV-pakken. Bilder av de ukjente er lagt ut på gal i håp om at noen skal kjenne dem igjen. Å drive avansert gjetting på hvor pakken kommer fra gidder jeg ikke. Jeg syns det er en egen sjarm i det å ikke vite........

1 kommentar:

potentilla sa...

Lewisia er gørrfin. Nå begynner Little peach å blomstre her. Bra du får opp bassenget så jeg får parasolldrinken i passende omgivelser ;)