lørdag 20. juni 2009

Fotograferin er liksom det man får gjort......

Den blå saken her kjøpte jeg på Hålogalandstreffet hos Magnar. Den heter Corydalis pseudobarbisepala og er visstnok ikke å få kjøpt andre steder i landet. Nydelig blåfarve, jeg føler meg heldig som fikk tak i den :)Den er plantet på nordsiden hvor den foreløpig ser ut til å finne seg godt tilrette :)


Litt lengre bort i samme bedet har Anemonella thalictroides 'Cameo' slått ut den første blomsten. Den lille greia der er bare helskjønn altså :D Anemonella trives godt i skygge og passer derfor flott å ha på nordsiden av huset hvor det er skygge mesteparten av døgnet.


Nå får jo plantene bra med lys selv om det er på skyggesiden, her er jo lyst døgnet rundt, og de som er plantet nær husveggen får sol på natta i stedet for om dagen :)

Denne pulsatillaen har en fantastisk mørk, neste sort farge. Jeg kjøpte den i blomst fra en kasse med fargeblanding på gartneriet. Disse kubjellene får jeg mer og mer sansen for. Ny dille på vei kanskje?

Til sist et bilde av min Meconopsis 'Marit' som blomstrer for første gang her hos meg. Jeg har
hatt den i tre år så den har vært treg. Jeg fikk planten hos Ivar i Tromsø som liten avlegger. Den står i samme bedet som den gamle kjempedigre Lingholmen. Mektig fornøyd med denne :D

Arbeidsinnsatsen utendørs er heller laber - fremdeles. Nå har vi fått sommer i nord så forholdene ligger absolutt tilrette for å få gjort noe av det som skulle vært gjort ute forlengst..........
Jentungen har fotballturnering..........
Noen runder med kamera blir det nå tid til uansett, mellom fotballkampene. Kanskje jeg får tid å være ute litt i kveld etter siste kamp? Så kan jeg jo få plantet de krydderurtene jeg har kjøpt på Eurospar - fransk Estragon, Timian og Sitronmelisse :D
29,90 for hver - det er en absolutt akseptabel pris syns jeg.
Så falt jeg for fristelsen til å kikke på staudeutvalget da jeg var på Bogrønt for å kjøpe jord og det gikk som det måtte gå - det ble fire stykker med hjem. Jeg fant også noen plantestøtter som jeg kunne bruke på den klatrende hjelmen - en sånn pinne med løkke øverst til å stikke stilken gjennom:)


3 kommentarer:

Tove sa...

Der har du mye flott. Den blå kubjella var snadder :-)

Miamaria sa...

Ja, den kubjella digget jeg også!

fru Sandeggen sa...

Sukk! Anemonellaen var da bare helt bedårende. Tør jeg spørre hvor du har fått tak i en sånn skatt?