onsdag 9. september 2009

Papaver anomalum 'Album'

Denne planten har jeg faktisk ikke sett i noen andre hager enn min egen merkelig nok. Den er lett å så med utrolig god spireprosent. Nesten ingen småplanter går tapt i prikle-seansen til tross for at den visstnok skal mislike omplanting, og den vokser fint opp til kraftige sunne planter under plantelys innendørs. De to gangene jeg har sådd denne har de blomstret første året fra begynnelsen av juli og til frosten tar den. Jeg kjøpte mine frø fra Gardens North.

Papaver anomalum 'Album' kommer fra alpene. Blomstens farge er det reneste hvite, med gule støvbærere. Bladverket er grågrønt og flikete som hos islandsvalmuen. Hos meg blir planten 40-45cm høy. Den trives i full sol og er tørketålende. Jeg har plantet den i bedet under verandaen hvor det er sol hele dagen, sekkejord og temmelig tørt. Der ser det ut som den stortrives om man skal dømme etter blomstringen. Den strekker seg imidlertid framover fra veggen og legger seg utover stien foran så jeg kommer ikke til å ha den der flere ganger. Hver plante skal kunne produsere 50 blomster, og det tror jeg så gjerne. Riktignok har jeg ikke tellet blomster på mine planter, men de kommer med nye blomster hele tiden og står nå på høsten med både knopper, fullt utsprugne blomster og frøkapsler på samme plante.


Hos meg har ikke Papaver anomalum 'Album' overlevd vinteren selv om den oppgis å være en kortlivet staude. Det er mulig vintrene i Nord-Norge blir for tøffe for den. Den er oppgitt til amerikansk Zone 5-8, og jeg bor vel i ca. Zone 3-4. Det har heller ikke dukket opp frøplanter av den der den har stått, så det ser ikke ut som frøene heller greier seg ute under snøen. Kanskje jeg skal prøve den i grusbed med veldig god drenering seinere og se om den da kan greie å overvintre? Nå har jeg i alle fall sanket massevis av frø av den, så jeg kan så den på nytt neste år :)

2 kommentarer:

potentilla sa...

Skulle akkurat til å ønske meg den - ettåring nah..:)

Anonym sa...

Lekker sak!