søndag 9. mai 2010

Man sjansehager.....

Det er sol!!!!! :D

Siden det er bare omlag tre uker til det skal (i teorien i alle fall) være frostfrie netter og klart for utplanting, er det på tide å begynne herdingen.  Snøhauger på halvmeteren og vel så det ingen hindring.  Altså leter man innerst i boden og graver fram Ellos sine eminente plast-telt med dertilhørende hyller og bedriver byggevirksomhet på veranda.

I å prøves ny strategi; gartneren gidder ikke bære plantebrett ut og inn morgen og kveld.  Brettene blir derfor stående ute, men med lukket døråpnig om natta i håp om at temperaturen holder seg såpass at plantene overlever.  De første ble satt ut i går og har hatt sin første overnatting i telt.  Siden de så uforskammet spreke ut i formiddag til tross for at utetemperaturen sank ned til 0 i natt, røyk resten av inne-sådden ut i dag.

Etter en times tid hang plantene med bladene.  En sjekk (stikke hånden inn i teltet) avslørte hvorfor.  Det var drepende hett inni der.  Så teltet måtte av, og i stedet ble det hengt opp skyggeduk.  To timer seinere hadde plantent reist seg igjen og temperaturen inni der var adskillig mer behagelig.

Nå får det briste eller bære.  Her bæres intet inn igjen med mindre det blir mange minusgrader :)

4 kommentarer:

Margrethe sa...

Jeg forstår godt at du bærer ut nå. Jeg har gjort det samme, men også tatt inn igjen om kvelden. Så lenge holder jeg ikke ut den operasjonen. Men inne er det mer enn fullt, og det samme i det lille drivhuset vårt. At vi skal få nytt å større drivhus hjelper jo ikke situasjonen nå. Jeg vil ha varme! Ha en fortsatt god søndag.

Parkvegens Hageglede sa...

Noen av mine plantebabyer har fristet tilværelsen i et tilsvarenede plasthus en god stund nå. Det har gått veldig bra, men de får et pledd over seg på natten.. tror det har hjelpt bra.

krepsemor sa...

Og jeg har ikke begynt ennå! Her snør det trollkjerringer nemlig! Sist mandag var det helhvitt, og snøplogen gikk frem og tilbake på veien her! Bilen fikk stå igjen hjemme, og jeg tok bussen =) Herde planter? Ja, jeg må nok begynne snart jeg også! Uansett krysser jeg fingrene for at det går bra med dine =)

Blomsterguri sa...

Skjønner veldig godt at du blir lei av ut og inn - det er jeg også, så nå er det stort sett bare ut :-)Krysser fingrene for temperaturer over 0!!!