søndag 30. mai 2010

Sein vår

5. mai i fjor hadde jeg bilde av blomstrende krokus i bloggen.  I år tror jeg ikke krokusen greier å blomstre til 5. JUNI engang.  Det kan man vel kalle sein vår eller?

Her ryddes bed og etter rydding er det bare svart jord å se.  Nesten ingenting spirer enda, ikke engang småhjertene.  I går rydda jeg litt i bedene på nordsiden og der var det jammen tele enda i deler av bedet :(

På verandaen står en haug med planter og venter på utplanting.  De får vente ei stund til. 

Men ved basseng-gjerdet - i det opphøyde bedet - der spirer blåveisene.  Og i dag blomstra den rosa :)  Det varmer ett frossent senja-hjerte :D

Jentungen og jeg har plantet i krukker i dag.  Tre sekker jord gikk med men nå er det tre plantebrett mindre på verandaen.  Mesteparten av sommerblomstene er selvproduserte, men jeg har kjøpt noen få stemor for å få litt farge med en gang.  De hjemmeproduserte blomstrer nok ikke på ei stund enda :)

4 kommentarer:

Marit sa...

Jeg føler med deg med den sene våren. Ikke noe er så kjedelig som å vente på en vår som trekker ut i langdrag. Det var en nydelig blåveis du hadde der!

Anonym sa...

Felles skjebne - felles trøst. For det meste svarte bed her også, men de siste par dagene har det kommet opp grønne blader i planter som jeg trodde var døde, så det er kanskje ikke så galt likevel. Men utrolig seint i forhold til i fjor, ja.

Primula

potentilla sa...

Trodde reinen hadde spist alle løkblomstene. Det har de ikke...Og enda har det vært snøfritt hos meg lenge. Merkelige greier..

Berit sa...

Det var seint, ja. Medfølelse oversendt! (Så jeg skal slett ikke erte deg med at nå kommer sommeren her oppi dalom, jeg skal så bønner i dag.)